Trafikverkets utredning om billigare alternativ på nya stambanor lämnas idag till regeringen. De alternativen bedöms kosta mellan 150 och 235 miljarder kronor.
-Det är viktigt att pressa kostnader. Jag vill ha mer järnväg för pengarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
I Trafikverkets fyra alternativ sparas flera tiotals miljarder främst genom färre stationer och genom att stationer placeras utanför stadskärnorna. Att dra nya stambanor in i stadskärnor är dyrt.
Eneroth utesluter inte att antalet stationer kan behöva minskas, men betonar att de nya höghastighetsbanorna också ska ta hänsyn till regionala behov.
-I något av alternativen så stannar i princip inte tågen någonstans, så det är naturligtvis inget alternativ, säger han.
Tranås bortplockat
Jämfört med vad Sverigeförhandlingen kom fram till så finns i Trafikverkets utredda alternativ inte Skavsta flygplats eller Tranås med.
I tre av de fyra alternativen är stationerna i Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås externt placerade, alltså en bit utanför tätorten. I det fjärde alternativet skulle däremot snabbtågen stanna centralt i Linköping och Jönköping. Det fjärde alternativet är dock dyrare. Det beräknas kosta 235 miljarder kronor.
Vad gäller Värnamo så ersätts stoppet där i två av alternativen av en bytesstation vid Kust till kust-banan.
I rapporten till regeringen nämner Trafikverket översiktligt olika tekniska lösningar. Till exempel att bygga vissa sträckor på bropelare.