Andelen laddbara bilar uppgick till nära 52 procent i februari, 25,6 procent av de totala registreringarna var elbilar och 26 procent laddhybrider, visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Detta märker bilhandlare i Jönköpings län av, och kunderna verkar i allt större utsträckning ställa frågor om förbrukningen nu när bensin- och dieselpriset eskalerat till historiskt hög nivå.
– Jo det är många som har förbrukningen i fokus när de tittar på ny bil, säger Robert Bloom som är vd på Nybergs bil med huvudkontor i Jönköping.
Ökat med nästan 288 procent
Elbilarna fortsätter uppvisa en stark tillväxttakt och ökade med 288 procent jämfört med samma månad i fjol.
De senaste månadernas kraftiga ökning av laddbara fordon har primärt skett hos privatkunder, bland annat drivet av lanseringar av nya modeller i olika prissegment.
Leveransproblem
Även om allt fler vill ha en eldriven bil har februari varit en svag månad för fordonsmarknaden, med en nedgång på drygt sju procent jämfört med februari förra året. Och branschen lider forfarande av leveransproblem till följd av brist på halvledare.
– Det kan vara närmare ett års väntan på någon modell, berättar Robert Bloom som säger att han tror att de hade kunnat sälja fler bilar om det var snabbare leveranser.
Invasionen av Ukraina riskerar också att påverka både industrin och marknaden, menar man på Bil Sweden.
– Fordonsindustrin är beroende av frihandel och alla störningar av leveranskedjor eller marknader är negativt. Påverkan på den svenska marknaden kommer främst från de ekonomiska sanktioner som påverkar både konjunkturläget och energipriserna, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.