Diskussionen om en ny väg till Gränna hamn har pågått i många decennier. På sommaren uppstår ofta trafikproblem på Brahegatan när turister besöker staden.
Sedan 2012 finns ett förslag på en sträckning för en ny väg och stadsbyggnadskontoret är i full färd att utveckla en detaljplan för området i västra Gränna.
LÄS MER: Axel, 22, kritisk – vägen ska gå meter från hans hem
Förespråkarna menar att vägen bland annat kan avlasta trafiken.
– Jag tycker absolut att vi måste bygga den så vi får utveckling här i Gränna, säger Niclas Sundqvist.
Helt annan åsikt
Några kvarter bort väntar Kerstin Skoglund på bussen vid Brahevägen och hon har en helt annan åsikt om det planerade vägbygget.
– Jag tycker den är vansinnig och tycker inte vi ska ta något nedåt sjön för det. Vi behöver inte ha parkering längst hela gatan här utan den kan begränsas, säger hon.
Och hon är inte ensam om att reagera mot nya vägen. Sträckningen har fått vissa Grännabor att starta nätverket Vison Gränna för att stoppa den.
– Vi är kritiska till byggnationen av etapp två eftersom vi inte tycker dragningen är legitim. Det finns andra alternativ att för att komma till rätta med trafikproblemen här i Gränna, säger Maria Ekelund från nätverket.
Skärmar av Gränna
Etappen av vägen som nu planeras ska förbinda campingen med södra infarten. Hittills har Vision Gränna samlat över 300 namnunderskrifter mot det planerade vägbygget.
Nätverket vänder sig bland annat mot att kommunen ska exploatera åkermark och att vägen skärmar av Gränna från Vätterstranden.
– Dessutom är Gränna av riksintresse ur turistsynpunkt. Att förstöra de här fina vyerna och det historiska landskapet vi har när det finns andra alternativ ser vi inte som en anledning, säger Maria Ekelund.
Samtidigt har vi mött Grännabor som säger att vägen är viktig för Grännas utveckling – vad tänker du om det?
– Utveckling är jättebra och det är bra att det byggs. Däremot finns det andra alternativ än att exploatera den fina miljön vi har.
Utryckningsväg för räddningstjänsten
Alternativet hon istället för fram är en på- och avfart till E4:an i norra Gränna vid trafikplatsen i Mörstorp.
Maria Ekelund menar att den skulle minska trafikflödena på Brahegatan och även lösa ett problem som förespråkarna av vägen ofta lyfter fram – att den behövs som utryckningsväg för räddningstjänsten.
Men det är inget som Stadsbyggnadskontoret i Jönköping tittat på.
– E4:an är ingen kommunal vägsträckning så det är en fråga för Trafikverket, säger Henrik Zetterholm, trafikchef i Jönköpings kommun.
Inget alternativ
Han uppger att Jönköpings kommun även vill ta bort ett antal parkeringsplatser i centrala Gränna. Men enligt Zetterholm är det inte ett alternativ till den nya vägen.
– Nej, det underlättar enbart framkomligheten för större fordon som kollektivtrafiken och räddningstjänsten, men avlastar inte Brahegatan.
Men hur stort är problemet egentligen eftersom det rör sig om några månader per år?
– Så är det överallt där man behöver göra kapacitetshöjande åtgärder. Vill man ha fler exploateringar och fler villatomter då är detta en konsekvens utav det, säger Henrik Zetterholm.