Trafiken på E4 genom Jönköping ökar kraftigt

Uppdaterad
Publicerad

Trafikmängden på E4 genom Jönköping har ökat kraftigt sedan början av 2000-talet, och prognosen är att ökningen kommer att fortsätta. Nu presenteras en ny rapport som föreslår en mängd olika åtgärder för att minska de negativa effekterna på Jönköping i takt med att motorvägstrafiken genom staden blir allt mer intensiv.

Det är Trafikverket och Jönköpings kommun som tillsammans har genomfört en studie som presenterar ett 40-tal tänkbara åtgärder för att minska de negativa effekterna av att trafikflödet på E4 ökar i rask takt.

Mellan åren 2002 och 2019 har trafiken på E4 ökat ökat med omkring 60 procent på vissa partier genom Jönköpings kommun.

– Det riskerar att bli en kraftigare barriär som skär genom staden om utvecklingen håller i sig, säger Henrik Zetterholm som är avdelningchef för utvecklings- och trafikavdelningen på Jönköpings kommun.

En betydande del av trafiken på E4 är lokal trafik, samt pendlare som ska till och från sina jobb i kommunen. Invånarna i Jönköping använder bilen mer än i många andra jämnstora kommuner, visar rapporten.

Kraftig barriär genom staden

E4 och riksväg 40 byggdes genom Jönköpings kommun under 1960-talet och redan då skars Huskvarna till stor del av från Vättern. Jönköpings utveckling har därefter i och med stadens tillväxt inneburit att vägen idag är en kraftig barriär, som också innebär miljö- och hälsopåverkan i form av utsläpp och buller.

– Oavsett scenarier har E4 påtagliga konsekvenser för stadsutvecklingen och boendemiljön. Detta måste beaktas i framtida planering, säger utredningsledare Stefan Berg på Trafikverket.

Redan 1994 skissades det på en överdäckning av vissa delar av E4, och det är ett förslag som fortfarande nämns som möjlig åtgärd. Men det finns åtgärder som anses mer prioriterade i dagsläget. I klippet ovan hör du mer om det.

Hur vill du förändra E4 genom Jönköping?

Mats Anderson • E4 bör snarast få ny sträckning från Gränna till Vaggeryd. Vättern måste skyddas från trafikolyckor med farligt gods. Luften blir renare i vätterbygden, mark frigörs, buller minskas och Jönköping blir ingen flaskhals för trafiken.
Projektera en ny sträckning öster om Huskvarna från Gränna till norr om Vaggeryd!

Pinnat inlägg

Nu stänger vi ner chatten för i kväll. Tack alla för ert engagemang!

Nina • En bro över Vättern, bilda en avfart nånstans vid Kaxholmen mot Bankeryd. Sen binder man ihop den med 40:an. Trafiken från bankerydshållet mot Huskvarna slipper köra genom proppen i stan. All trafik från E4:an norr delas, de som ska söderut kör gamla vägen och de andra som ska mot Göteborg tar bron. Man halverar trafiken i stan på det sättet tror jag. Dessutom hade en bro varit väldigt estetiskt för staden.. samt man slipper bygga på ny mark vilket är mer långdragen process. Ingen vill ha en motorväg som granne.

Kurt • En ny sträckning av för dels E4 och Väg 40. Låt dessa vägar sammanstråla vid Nuvarande avfart till Vrigstad. Ny projektering av E4, öster om Jönköping, norrut mellan Tenhult och Forserum, och vidare norrut. Nyttja nuvarande E4 till höghastighetsbana (nedgrävd).

mc moses • bara coola motorcyklar på e4:an genom jönköping, det kommer dra ner på trafiktrycket och sänka ljudnivån

alla andra kan åka långa vägen runt vättern

:)

Mikael Opdal • Titta på Hamnbaneprojektet och Tenstadsterassen - Tunnel med park och bostäder ovanpå

Alex • Förbättra avstickar-vägarna (avfarterna). Ekhagsrondellen är ett gissel och borde rivas.

För bättre trafik så tycker jag att man kan bygga en liten mindre väg från A6/Ryhov ihop med väg 40 (Trafikplats Rogberg)

Mikael • Tunnel ifrån Huskvarna till Göteborgsbaken. Ovan kan kommunen bygga och sälja mark

Mattias • Hej. Jag tycker att man ska bredda E4an mellan trafikplatserna Huskvarna Södra och Ljungarum till 3+3 körfält, likt i Stockholm.

BoInge • Jönköpings kommun har historiskt verkat för att Staten skull bekosta E4 som lokalgata mellan Jönköping och Huskvarna. Det var fel då och fel nu också. Bygg ny E4 via Tenhult och söder om Barnarp. Låt äntligen Jönköpings kommuninvånare äntligen betala driften för sin egen största lokalgata som nuvarande E4 faktiskt är. Om man vill bygga över den får man själv bekosta.

Lars Åke Björkman • Bygg en tunnel genom Jönköpin-Huskvarna. Det skulle ge extra yta till kommunen och en avsevärd lägre bullernivå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.