Det är Trafikverket och Jönköpings kommun som tillsammans har genomfört en studie som presenterar ett 40-tal tänkbara åtgärder för att minska de negativa effekterna av att trafikflödet på E4 ökar i rask takt.
Mellan åren 2002 och 2019 har trafiken på E4 ökat ökat med omkring 60 procent på vissa partier genom Jönköpings kommun.
– Det riskerar att bli en kraftigare barriär som skär genom staden om utvecklingen håller i sig, säger Henrik Zetterholm som är avdelningchef för utvecklings- och trafikavdelningen på Jönköpings kommun.
En betydande del av trafiken på E4 är lokal trafik, samt pendlare som ska till och från sina jobb i kommunen. Invånarna i Jönköping använder bilen mer än i många andra jämnstora kommuner, visar rapporten.
Kraftig barriär genom staden
E4 och riksväg 40 byggdes genom Jönköpings kommun under 1960-talet och redan då skars Huskvarna till stor del av från Vättern. Jönköpings utveckling har därefter i och med stadens tillväxt inneburit att vägen idag är en kraftig barriär, som också innebär miljö- och hälsopåverkan i form av utsläpp och buller.
– Oavsett scenarier har E4 påtagliga konsekvenser för stadsutvecklingen och boendemiljön. Detta måste beaktas i framtida planering, säger utredningsledare Stefan Berg på Trafikverket.
Redan 1994 skissades det på en överdäckning av vissa delar av E4, och det är ett förslag som fortfarande nämns som möjlig åtgärd. Men det finns åtgärder som anses mer prioriterade i dagsläget. I klippet ovan hör du mer om det.
Hur vill du förändra E4 genom Jönköping?
BoInge • Jönköpings kommun har historiskt verkat för att Staten skull bekosta E4 som lokalgata mellan Jönköping och Huskvarna. Det var fel då och fel nu också. Bygg ny E4 via Tenhult och söder om Barnarp. Låt äntligen Jönköpings kommuninvånare äntligen betala driften för sin egen största lokalgata som nuvarande E4 faktiskt är. Om man vill bygga över den får man själv bekosta.
Nina • En bro över Vättern, bilda en avfart nånstans vid Kaxholmen mot Bankeryd. Sen binder man ihop den med 40:an. Trafiken från bankerydshållet mot Huskvarna slipper köra genom proppen i stan. All trafik från E4:an norr delas, de som ska söderut kör gamla vägen och de andra som ska mot Göteborg tar bron. Man halverar trafiken i stan på det sättet tror jag. Dessutom hade en bro varit väldigt estetiskt för staden.. samt man slipper bygga på ny mark vilket är mer långdragen process. Ingen vill ha en motorväg som granne.
Mats Anderson • E4 bör snarast få ny sträckning från Gränna till Vaggeryd. Vättern måste skyddas från trafikolyckor med farligt gods. Luften blir renare i vätterbygden, mark frigörs, buller minskas och Jönköping blir ingen flaskhals för trafiken.
Projektera en ny sträckning öster om Huskvarna från Gränna till norr om Vaggeryd!