– Det finns risker att sprickor uppstår i äldre räler och orsakar olyckor. Sprickorna kan vara svåra att upptäcka, därför rekommenderar vi Trafikverket att vidta åtgärder, säger Eva-Lotta Högberg, utredningsledare vid Statens haverikommission.
40 vagnar spårade ur
Tåget var på väg från Koskullskulle mot Kiruna med järnmalm när det spårade ur med 40 av 68 vagnar. Omfattande skador uppstod på vagnar och infrastruktur, samtidigt som lasten spreds ut på den svårtillgängliga olycksplatsen.
Utredningen från Statens haverikommission visar att urspårningen sannolikt orsakats av ett rälsbrott som berodde på en inre spricka i rälen. Sprickbildningen hade trots kontroller inte upptäckts inom Trafikverkets system för förebyggande underhåll.
Vill ha omfattande undersökning
Enligt Trafikverkets underhållsplan kommer spåret på den aktuella sträckan att bytas med start 2025, men haverikommissionen varnar:
– Den här typen av sprickor kan uppkomma oavsett typ och ålder på räl. Därför bör Trafikverket undersöka vad som skulle krävas för att bättre kunna identifiera denna typ av sprickor redan nu, säger Eva-Lotta Högberg.
Risken för persontåg
Finns det någon risk att persontågen kan spåra ur på grund av detta?
– Det är säkert att resa med tåg med det sagt kan även ett persontåg spåra ur, men när det gäller urspårningen på Malmbanan så har tågets tyngd påverkat händelsen, säger Eva-Lotta Högberg.
SVT söker Trafikverket för ytterligare kommentar.