Gruvnäring gynnas i Trafikverkets plan

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets förslag till väg- och järnvägssatsningar under 2014-2025 lämnas till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd idag. Bland annat föreslås E 10 rustas upp.

Staten har avsatt totalt 522 miljarder kronor för perioden, varav 281 miljarder till nya projekt. Bland dem ska finnas ny järnväg mellan Järna och Linköping och ny järnväg på sträckan Göteborg-Borås. Trafikverket ska också visa hur gruvnäringens transportbehov i Norrbotten ska lösas.

Hälften till drift och underhåll

Trafikverkets transportplan

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) höll i samband med överlämnandet av Trafikverkets infrastrukturplan för 2014-2025 ett långt inledningsanförande om infrastrukturens betydelse för samhället.

522 miljarder kronor ska satsas under perioden.

-Knappt hälften av detta ska användas till drift och underhåll, säger hon.

Resten ska utveckla transportsystemet.

-Huvudbudskapet är att vårda den infrastruktur vi har, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i samband med överlämnandet av den nationella planen.

-Sånt här arbete innebär väldigt hårda prioriteringar.

Sämre innan det blir bättre

Trafikverket föreslår att underhållspengar, 1,6 miljarder kronor, till järnvägen flyttas från slutet av perioden till 2014-2016. Det handlar inte om ökade anslag.

-Vi pratar om att flytta pengar, säger Gunnar Malm.

Alla banavgifter ska gå till underhåll och målet är ett robustare järnvägssystem.

-Men innan det blir bättre kommer det att bli sämre, säger Gunnar Malm.

Satsningar på E 10

Trafikverket föreslår satsningar som ska gynna gruvnäringen i Norrbotten. Eventuellt blir det en ny järnväg mellan Pajalagruvan och Svappavaara. Malmbanan ska upprustas, liksom stambanan Boden-Umeå.

Även vad gäller gruvnäringen i Bergslagen ska Trafikverket utreda behoven.

Ostkustbanan Gävle-Sundsvall ska också ses över.

Andra åtgärder är utbyggd mötesseparering på vägarna E 4 och E 10.

Fler hastighetskameror kommer det att bli, enligt förslaget. Omkring ytterligare 600 mil väg med måttlig trafik ska få kameror.

Enligt Gunnar Malm är förhoppningen att det ska minska antalet döda i trafiken med elva per år, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikverkets transportplan

Mer i ämnet