Såhär ser planerna ut för norra Sverige om Trafikverket får som de vill. Foto: SVT Design/Thomas Fehrm

Så blir satsningen på väg och järnväg

Uppdaterad
Publicerad

Nu är Trafikverkets förslag till Nationell plan för transportsystemet 2014 – 2025 överlämnad till infrastrukturministern. I Västerbotten planeras satsningar på järnväg, trafiksäkerhet och framkomlighet på väg, men som Västerbottensnytt kunde avslöja igår så finns inte Norrbotniabanan med.

Den nationella planen för transportsystemet innehåller åtgärder för 522 miljarder kronor. Ytterligare cirka 80 miljarder tillkommer genom banavgifter, medfinansiering och trängselskatt.

– Önskemålen, kraven och behoven är större än våra resurser. Det betyder att kraftfulla prioriteringar gjorts och att vi i första hand prioriterar drift- och underhållsåtgärder och att åtgärda brister i transportsystemet, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i ett pressmeddelande.

Trafikverkets transportplan

Mer problem i tågtrafiken

Infrastrukturen blir mer robust och får bättre förmåga att tåla störningar utan att framkomlighet eller punktlighet påverkas.

Dagens vägar, järnvägar och farleder ska förbättras under perioden så att infrastrukturen tål störningar bättre, men Trafikverket räknar med att det under några år fortfarande kommer uppstå stora störningar i järnvägssystemet på grund av slitage och de åtgärder som måste genomföras.

– Det blir sämre innan det blir bättre. Vi föreslår en snabbare upprustning av järnvägen. Punktligheten på järnvägen förbättras genom att underhållsinsatser riktas mot högtrafikerade stråk där störningar ofta får stora konsekvenser, förklarar Gunnar Malm.

Så satsas det i länet

I Västerbotten föreslås flera stora projekt under 2014-2025. Dessa är bland annat:

  • Kapacitetshöjande åtgärder på Tvärbanan Hällnäs-Storuman.
  • Kapacitetshöjande åtgärder på Stambanan genom övre Norrland.
  • Stationsåtgärder såsom upprustning och tillgänglighetsanpassning i Vindeln och Vännäs samt ny plattform i Vindeln
  • Färdigställande av ringleden runt Umeå.
  • Trafikstyrning med miljöinformation i Umeå.
  • Mötesseparering (mitträcke) på E4 för ökad trafiksäkerhet.
  • Trafiksäkerhetsåtgärder såsom sidoområdesåtgärder och åtgärder för oskyddade trafikanter

Nu skall den nationella planen ut på remiss, och remisserna lämnas sedan till Näringsdepartementet senast 1 oktober 2013. Nästa år tar regeringen beslut om planen 2014, varefter Trafikverket får i uppdrag att genomföra den nya planen.

Läs mer på Trafikverkets hemsida. Se grafiken – klicka på länkarna nere till höger!

Fakta: Nationella planen

Bygger på regeringens infrastrukturproposition samt Trafikverkets kapacitetsutredning. Förslaget har tagits fram i samverkan med kommuner, näringsliv, regionala företrädare och andra myndigheter.

Så fördelas de 522 miljarderna i nationella planen:

  • 281 miljarder till utveckling av transportsystemet
  • 86 miljarder till drift, underhåll och reinvestering av statliga järnvägar
  • 155 miljarder till drift och underhåll av statliga vägar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikverkets transportplan

Mer i ämnet