E4 i Ljungby är i dag en så kallad 2+1-väg. Foto: SVT

Stora vägsatsningar i Småland

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket planerar en rad väg- och järnvägssatsningar för 522 miljarder kronor.

I dag lämnade Trafikverket över sitt förslag med satsningar under 2014-2025 till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

I förslagen planeras det för en utbyggnad av E4 vid den olycksdrabbade sträckan i Ljungby. När det är klart kommer det att vara motorväg hela vägen mellan Helsingborg och Stockholm. Även riksväg 25 kommer att förbättras kring Växjö. I Jönköpings län kommer väg 26 och väg 40 att åtgärdas på olika sätt. E 22 i norra Kalmar län byggs ut till 2+1-väg på sträckan Gladhammar-Verkebäck. Förbi Rinkabyholm föreslås det också bli 2+1-väg.

Trafikverkets transportplan

På järnvägssidan kommer Kust till kustbanan att kapacitetstärkas med bland annat mötesstation vid Skruv. På Älmhult station kommer plattformen att byggas om med bland annat gångbro. Dessutom kommer Jönköpingsbanan (Falköping-Nässjö) rustas upp.

En del av satsningen går även till Sydostleden som ska bli en 27 mil lång turistcykelväg mellan Simrishamn och Växjö.

”Tillståndet för dagens vägar, järnvägar och farleder kommer att förbättras under planperioden. Infrastrukturen blir mer robust och får bättre förmåga att tåla störningar utan att framkomlighet eller punktlighet påverkas. Men innan dess kommer det fortsatt att komma några år av stora störningar i järnvägssystemet på grund av slitage och de åtgärder som måste genomföras”, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

281 miljarder av de totalt 522 miljarder kronorna är tänkta att gå till nya projekt. 86 miljarder går till underhåll av järnvägar och övriga 155 miljarder går till drift och underhåll av statliga vägar.

Planen går nu ut på remiss och ska senast den 1 oktober lämnas till Näringsdepartementet. Under 2014 ska regeringen besluta om planen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikverkets transportplan

Mer i ämnet