Av de totalt 522 miljarder kronor som staten satsar på vägar och järnvägar ska 281 miljarder gå till nya projekt. Det framgår av Trafikverkets förslag som i dag överlämnades till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
I toppen på artikeln kan du se vilka vägar som berörs av förslaget.
– Huvudbudskapet är att vårda den infrastruktur vi har, sade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i samband med överlämnandet av den nationella planen.
Ostlänken men inte Norrbotniabanan
En av de större satsningarna är Ostlänken, ny järnväg mellan Järna och Linköping. Bland andra tågsatsningar, förutom de nämnda gruvsatsningarna, finns utbyggd järnväg mellan Malmö och Lund.
Däremot blir det inget av med Norrbotniabanan.
– Sådant här arbete innebär väldigt hårda prioriteringar, säger Gunnar Malm.
Trafikverket ser inte en satsning på Norrbotniabanan som prioriterad, enligt generaldirektören.
– Det är den enkla sanningen, säger Malm.
Satsar på ”dödens väg”
Västerut satsas det bland annat på dubbelspår Mölnlycke och Bollebygd vilket ska förbättra restiden mellan Göteborg och Borås och ge bättre tillgänglighet till Landvetter flygplats.
Hårt olycksdrabbade E 20 genom Skaraborg, som utgör del av vägen mellan Stockholm och Göteborg, finns även med i Trafikverkets nationella plan.
Detaljerna kring vad som ska göras på sträckan, ibland kallad dödens väg, kommer att presenteras under eftermiddagen.
– Det tillkommer satsningar utöver det som finns i nuvarande plan, det blir fler mil mötesfri väg, säger Åke Wessman, pressansvarig för Trafikverket i Västra Götaland, till TT.
Gruvnäringen
Verket föreslår också satsningar som ska gynna gruvnäringen i Norrbotten.
Malmbanan ska rustas upp, liksom stambanan mellan Boden och Umeå. Eventuellt blir det även en ny järnväg mellan Pajalagruvan och Svappavaara.
I Mellansverige ses ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall över och när det gäller vägar i regionen planeras en utbyggd mötesseparering på E 4 och E 10. Gruvnäringens transportbehov i Bergslagen ska också utredas.
Avgifter ger mera
Utöver de 522 miljarderna räknar Trafikverket med ytterligare 100 miljarder kronor som blir tillgängliga för infrastruktursatsningar genom banavgifter, andra brukaravgifter och medfinansiering.
Fler hastighetskameror kommer det att bli, enligt förslaget. Omkring ytterligare 600 mil väg med måttlig trafik ska få kameror.
Enligt Gunnar Malm är förhoppningen att det ska minska antalet döda i trafiken med elva per år, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.
Järnvägen i hela landet ska också utrustas med ett nytt EU-anpassat signalsystem
Så satsas trafikpengarna
- 35,5 miljarder – till Ostlänken. Ett nytt dubbelspår mellan Järna och Linköping som är första delen på en ny järnväg mellan Stockholm och Göteborg.
- 31,5 miljarder – till Förbifart Stockholm. En väg och vägtunnel som är en fortsättning på E 4.
- 23,2 miljarder – till västsvenska paketets järnväg. Tågtunneln Västlänken under Göteborg ska knyta ihop trafiken mellan norr och söder.
- 21,6 miljarder – till fortsatt byte av signalsystem för järnvägen.
- 19,5 miljarder – till Citybanan. Tågtunneln som byggs under Stockholm med två spår.
- 16,1 miljarder – till effektivisering av vägnätet. Kollektivtrafikfiler, förbättrade cykelleder, mer mötesseparering, 600 mil med trafikkameror.
- 15,2 miljarder – till västsvenska paketet väg, bland annat bygget av Marieholmstunneln.
- 13,8 miljarder – till Mälarbanan.
- 11,9 miljarder – till tunneln genom Hallandsåsen.
- 11,7 miljarder – till effektivisering av järnväg och sjöfart. Stängsling och kameraövervakning vid järnvägar för att förhindra självmord, förbättrade stationsmiljöer, signaler och växlar.
Källa: Trafikverket (TT)