LLT har målsättningen att all trafik ska vara fossilfri år 2030. Som ett led i det deltar man just nu i ett pilotprojekt där bussar förses med solceller på taket.
– Detta är en del av vårt arbete för att nå målet, säger Vinblad von Walter.
Ombord på bussarna finns utrustning och teknik som drar ström från batterierna vilket påverkar mängden utsläpp av koldioxidemissioner.
Luleå brukar toppa solligan
Med solcellshybridbussar ska den typen av utsläpp kunna minskas genom att ersätta delar av energibehovet till batterierna med solenergi. Bussarna har redan börjat rulla i Luleå kommun som brukar toppa solligan under sommarhalvåret.
– Sen har vi en ganska mörk vintertid men ljuseffekten i sig gör att det blir en viss typ av laddning. Vi tror just nu att det kan spara ungefär två procent av bränsleförbrukningen. De här bussarna ska rulla över 100 000 mil och kanske förbrukar 3 liter per mil så det är klart att det kommer ge effekt.
Ska rulla i nio år
Bussarna ska rulla i nio år och under pilotprojektets gång ska man analysera hur pass effektiv lösningen är i det nordliga klimatet.
– Det görs ju mycket studier på vertikala och horisontala solceller men just solceller som rör sig hela tiden, ja det får vi se, säger LLT:s vd.
Hör Jonas Vinblad von Walter och busschauffören Samuel Markström om de nya bussarna i klippet.