Trygghet har blivit otrygghet för de Luleåbor som tidigare förlitat sig på de trygghetslarm som på sistone varit kraftigt fördröjda på grund av leverantörens tekniska problem.
Natten till torsdag larmade en person åtta gånger förgäves, och när nattpatrullen kom till bostaden mer än fem timmar senare hade hen avlidit.
”Vi behöver en ny leverantör”
Dödsfallet blev också droppen som fick bägaren att rinna över för Luleå kommun som nu tröttnat på larmstrulet och börjat testa en alternativ uppkoppling mot SOS-Alarms larmcentral.
Dessutom förbereder man sig på att via SKR, Sveriges Kommuner och Region, rikta skadeståndsanspråk mot den nuvarande leverantören.
– Det är fruktansvärt det som har hänt och det finns absolut ingen förklaring som vi kan acceptera. Vi har en leverantör som inte fungerar och vi behöver definitivt en annan leverantör. Vi måste ha en larmcentral som fungerar. De som har trygghetslarm och deras anhöriga ska inte behöva gå och vara oroliga för att det inte ska fungera om de behöver hjälp, säger Ida Johansson, avdelningschef vid socialförvaltningen i Luleå.
I videon ovan berättar Ida Johansson när hon tror att en ny leverantör är på plats.