Den nya tekniken kommer att digitaliseras på större delen av SJ:s tågflotta under nästa år. Företaget menar att digitaliseringen innebär ett tekniksprång i tågbranschen.
– Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision i ett pressmeddelande.
Övervaka tågen
Med tekniken kommer signaler från tåget läsas av från sensorer och olika system. Bolaget kommer därigenom kunna övervaka alla delar av fordonet som hjullager, bromsar, klimatanläggningar, dörrar och toaletter.
– Vi kan genom vibrationsmätningarna även upptäcka förändringar på spåren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spår som är i störst behov av underhåll och detta kan betyda mycket för en bättre fungerande infrastruktur i framtiden, säger Claes Broström.