Frågan om hur Norrbottniabanan ska dras in i Luleå har stötts och blötts i många år.
Men i oktober meddelade Trafikverket att de går vidare med förslaget om en västlig riktning.
– Det västliga alternativet ger möjlighet till ett robust och hållbart trafiksystem, sa Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket, då.
Beskedet väckte besvikelse hos bland annat Luleå kommun och delar av näringslivet som anser att en lösning där flygplatsen kopplas ihop med järnvägen är den bästa lösningen.
Riktar kritik
Region Norrbotten och Norrbottens kommuner är kritiska till den utredning som lett fram till Trafikverkets slutsatser. Bland annat menar de att Trafikverkets underlag är otydligt gällande ekonomiska risker.
I det östliga alternativet hade en öppningsbar bro behövts byggas vilket hade medfört konsekvenser för tågtrafik och sjöfart. Region Norrbotten menar att utredningen saknar resonemang kring hur det ska kunna hanteras.
– Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag, säger Anders Öberg (S), regionstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.
”Har med en hel del om det”
Urban Eriksson är åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket. Han håller inte med om att utredningen saknar resonemang kring hantering av brofrågan.
– Vi har med en hel del om det. Det går att hantera på olika sätt och det tycker jag att vi har redovisat.
Svarstiden för remissvar har nu gått ut och Trafikverket kommer nu att gå igenom det som kommit in – bland annat regionens kritik.
– Vi har inte hunnit värdera det. Vi kommer att titta på allt och sen ta beslut hur vi ska ställa oss till det och om det är befogat, säger Urban Eriksson.
Region Norrbottens kritik
• Utredningen behöver kompletteras med alternativ där isbrytarna inte har hemmakaj innanför bron. Det påverkar både brons utformning och hur ofta den måste öppnas.
• Det är inte rimligt att tidtabellslägga för störningar januari-april.
• Underlaget är otydligt rörande de ekonomiska riskerna för Luleå C och malmbangården.
• Utredningen saknar resonemang om hur den öppningsbara brons konsekvenser för tågtrafiken och sjöfarten kan hanteras.
• Utredningen behöver utveckla analysen om Luleå Airports potential som knutpunkt.