Arbetare som klättrar upp för elstolpe. SVT:s reporter Randi Gitz med gigantiskt verktyg i händerna till höger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ser du när den första stolpen i gigantiska elmotorvägen Aurora Line sätts på plats. SVT:s reporter Randi Gitz visar också upp ett gigantiskt verktyg som används. Foto: Randi Gitz/SVT

Se när den första stolpen för gigantiska elmotorvägen Aurora Line sätts på plats i Hedenäset

Uppdaterad
Publicerad

Första stolpen på den enorma elmotorvägen mellan Sverige och Finland är nu väl förankrad i marken. En viktig pusselbit för att möjliggöra den industriella energiomställningen i norra Sverige.

År 2025 planeras Aurora Line, en kraftledning mellan Messaure i Sverige och Pyhänselkä i Finland, tas i drift.

Innan dess ska 654 stolpar upp. Christer Eneroth är projektledare för den östra delen av bygget som mestadels går genom skogar och ödemark.

Industriboomen i norr

– Vi har 25 stolpar färdigmonterade och lite beroende på stolptyp kommer vi att resa ungefär tio stolpar i veckan. Det är ett stort arbete som ligger framför oss, säger Christer Eneroth, projektledare Svenska kraftnät.

För stunden arbetar cirka 300 personer med kraftledningen – och under sommaren kommer det bli 50-talet fler. Till hösten börjar jobbet med att dra elledningarna mellan stolparna.

Kostnad: 270 miljoner euro

Den totala kostnaden för Aurora Line uppskattas till 270 miljoner euro. Det finansieras av båda länderna och EU-medel.

Kraftledningen är en del av Svenska kraftnäts investeringspaket ”Fossilfritt övre Norrland” som skapats för att möjliggöra den industriella energiomställningen i norra Sverige.

Programmet är också pilot för Svenska kraftnäts nya arbetssätt som ska halvera ledtiderna från 14 år till sju år.

Finland har kommit längre

Finska Fingrid har kommit längre med sin del av kraftledningen. Mellan Vitajärvi och svenska gränsen har de gjort hälften av sina fundament och rest 14 procent av totalt 120 stolpar. På resten av sträckan har de bara halva lindragningen kvar.

Ida Wallentin, huvudprojektledare Svenska Kraftnät står i hjälm och blir intervjuad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör projektledarna för Aurora Line berätta hur arbetet med den gigantiska elmotorvägen fortskrider. Foto: Randi Gitz/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Industriboomen i norr

Mer i ämnet