Vad tänker du om Örebros nya trafikstrategi? Dela med dig av dina tankar och åsikter i chatten. Foto: TT

Chatt: Dela dina tankar om Örebros nya trafikstrategi

Publicerad

Fler ska gå, cykla eller åka kollektivt – färre ska köra bil. Detta enligt Örebros nya trafikstrategi. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

Det innebär att fler bostäder behöver byggas centralt, att bilarna får mindre yta att vara på och att man satsar på fler och bättre gång- och cykelvägar.

Vad tycker du som bor och/eller jobbar i Örebro? Dela dina tankar och åsikter i SVT Nyheters chatt.

Ny trafikstrategi i Örebro

Lelle • Dyra parkeringsavgifter i centrum gör att jag MÅSTE ta bilen till jobbet utanför stan där parkeringen är fri. Hade gärna åkt kommunalt, men det blir för dyrt att inte ta bilen. Trafikstrategin känns därför för mig helt bakvänd.

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Folk Styre • Ser ett ypperligt tillfälle att demokratiskt förändra detta. Det partiet som går till val med att rationalisera örebros trafik för vanligt folk kommer få röster.
Rösta rätt nästa val :)

Jo • Ingen halvmesyr ta bort alla bilar o bussar i centrum gör om hela centrum till gågata som ga stan i stockholm

E • STANNA HEMMA 👍
gör allt på nätet: jobba på distans, handla, läkarbesök, medicininköp m.m., m.m.
Ring 112 om du behöver åka ambulans till sjukhuset vid livsfara.

Erik • Det blir skattebetalarna som får stå för notan. Inte bara för ombyggnad, utan också längre transporttid för att hämta på dagis, utföra sjuktransporter och olika alla olika förrättningar som företag/offentligt anställda/privatpersoner behöver utföra. Den extra tidsåtgången är inte "gratis".

Jones • Örebro behöver vara tillmötesgående för alla. Om jag vill ha en promenad så tar jag en. Har jag en tid och passa blir det bilen. Cykel kommer jag inte skaffa någon för dom blir alltid stulna för eller senare. Det ska ta max 15min att ta sig dit man ska oavsett vilket färdmedel. Och man väljer utefter det.

Tom • Uppskattar inte alls nya strategin. Om man på något sätt är beroende av bil p.g.a. jobb eller bor på landet så blir man straffad av de avsmalade vägarna, brist på parkeringar och tungt fokus på gångbanor, cykelbanor & kollektivtrafik.

Man bör snarare bredda vägarna där det går i stan till 3 fält, iförd att smalna av till 1.

Den här trafikstrategin gynnar endast de som från början har gång/cykelavstånd eller nära till kollektivt alternativ.

Alltså, om man har hela sitt liv inne i stan så går det bra, men om man är beroende av bil så straffas man, trots att går att bygga till både bilister och icke bilisters fördel.

Johan • Bra. Klimatförändringarna tvingar oss att resa mer hållbart! Bra att prioritera bilen mindre då.

Conny • För ett år sedan påpekade jag att hindret i bussgatan mellen Ladugårdsängen och södra Ladugådsängen inte fungerade. Många biltrafikanter kör den vägen. Har fått svaret från kommunen att det är under utredning. Mycket barn, cyklister och gående finns i närhet.

Carl • Fattar inte varför man behöver 5 meter i bredd för gågata på Engelbrektsgatan?

E • Kom till Örebro och blev varnad för cykeltjuvar, vips så vart min borta! Blir inget cykleri här. Tar bussen men det är prisigt, trots studentrabatt. Hoppas att Örebro röjer bort snön i vinter så en kan gå, annars blir det nog att jag tittar på lösning med bil…

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.