Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.
– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Tystare och barnvänligare stad
Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.
Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.
– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.
Krävs samarbete
För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.
– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.
Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.
Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål
2023
Innerstaden: 78 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.
Andelen resor med bil var 39 procent.
Ytterstaden: 52 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.
Andelen resor med bil var 48 procent.
Landsbygden: 28 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.
Andelen resor med bil var 74 procent.
2040
Innerstaden: ca 87 000
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.
Ytterstaden: ca 56 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.
Målet för andelen resor med bil är 40 procent.
Landsbygden: ca 32 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.
*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.
Källa: Örebro kommuns trafikstrategi
Ny trafikstrategi i Örebro
Birgitta Selander • Senior i Adolfsberg. Hur tänker Örebro kommun att en senior som ej längre kör bil och har trötta fötter och har lång väg till busshållplatsen ska kunna få hem livsmedel eller medicin från apoteket när man tagit bort alla busshållplatser runt Ladugårdsskogen. Det kan för många vara lång väg att gå till Adolfsbergsskolan. Oroar mig hur det blir i vinter med snöröjning på gångvägarna. Hittills har snöröjningen om vintrarna varit urusel. Busspriserna för pensionärer är på tok för höga. I en framtid kommer Örebro centrum vara ett öde centrum med nedlagda butiker. Handeln i Marieberg kommer öka.
Lena • Hur kan man tro att det ska bli bättre när vägarna är smalare , med flera vägbulor och färre parkeringar??!
Det enda som sker är att folk blir mer stressade.
Dels för att de smala vägarna ger sämre översyn då gående och cyklister lockas att gena över då det går snabbare än att hitta övergångsställen.
Och som fler påpekat orsakar vägbulor ett ryckigt trafikflöde med långa köer.
Letandet efter en parkering påminner ofta om huggsexa.
Det enda resultatet jag kan se är ett dött citycentrum med uppstressad människor med mindre medkänsla.
Har inte hört någon som uttrycka sig positivt. Träffar aldrig politikerna vanliga människor??
Eva • Varför tas busslinjer bort om man vill främja kollektivtrafik? T ex 6:an som tas bort helt. Blir långt att gå för att komma till en busshållsplats och alla klarar inte gå längre sträckor. Priserna på kollektivtrafiken gynnar dessutom inte att minska bilåkandet. En familjebiljett som bara gäller en timme mot att ta bilen och ha längre tid på sig till lägre kostnad talar för sig självt. När jag flyttade till Örebro 2008 var det billigt att åka buss, 10kr, (mot 24kr i Västra Götaland) och gällde dessutom i tre timmar! Då åkte jag alltid buss istället för bil. Finns stor utvecklingspotential.
I • Jag håller med Anna. Satsa på säkra gång- och cykelvägar om ni vill att folk ska gå och cykla till centrala Örebro. Nu har prioriteten i Örebro istället varit en dyr BRT-bussväg för bussar med alltför dyra bussbiljetter för att man ska ha råd att ta bussen.
Det kanske inte de högavlönade politikerna/kommunalråden kan ha någon som helst aning om eller förståelse för. Sätt er in i vanligt folks ekonomiska verklighet innan ni planerar och skriver/ritar era fantasiskrivbordsprodukter för hur invånarna i Örebro ska ta sig fram i staden. Vi, vanliga människor, har inte obegränsade resurser för nöjes- eller annan åkning på BRT-bussar. Vad är då meningen med bussarna? Jag bara undrar…
Anonym Vibybo • Örebro är ingen gästvänlig stad Tvärtom Bor i länet men åker till Marieberg för att shoppa saknar att kunna shoppa i staden med p-plats hyfsat nära o inte för dyr Inne i Örebro kan man cykla OM man är ung o frisk o bor där Att parkera inne i Örebro för oss äldre är omöjligt I dagsläget bantar man kollektivtrafiken så man blir tvungen ha minst 1 bil i varje hushåll Örebro Kommun Gör om och Gör rätt
Lars-Åke Larsson • Det måste till en morot för att öka andelen cyklister och kollektivpkare. Tex att för varje månad man använder cykeln på sommaren får ma en månads busskort under vinterhalvåret. Cykla 5 månader på sommaren och få 6 månaders busskort på vintern. Pengarna som läggs på alla hinder för bilisterna kan istället läggas på billigare o bättre kollektivtrafik och då menar jag inte brt som är ett mycket ensidigt och smalt Trp sätt
Carita • Håller helt med flertalet tidigare inlägg att en trafikfri citymiljö kräver en fungerande kollektivtrafik på landsbygden. Antingen finns det inga bussar alls, tidtabellerna är så knappa att de inte fungerar med arbetstider eller så gör bytestiderna att en resa med bil på 26 km och ca 25 minuter (trots daglig kö på motorvägen) ersätts med promenad, buss, tåg och en buss till med total resväg 35 km och tidsram mellan 1 h 45 min till 2 h 35 minuter, beroende på om byten är anpassade eller tågen går i tid.
Ekonomiskt går det inte heller ihop, busskortet på 1200 i månaden för resor mellan två områden ligger på samma nivå som bilresorna, fast med betydligt minskad komfort.
Regionen måste också ta sitt ansvar för ett miljövänligt resande och samordna kollektivtrafik med kommunens behov. Ekonomiskt vore det kanske lönsammare att bjuda offentligt anställda på busskort som löneförmån? Om man nu menar allvar med miljösatsning. Den gåvan kanske inte heller skulle försenas pga upphandling utan komma lagom till jul varje år…
Helly hanse • Jag cyklade betydligt mer förut in till stan men eftersom det finns så många som stjäl cyklar i Örebro och som konstant kommer undan med det trots polisens vetskap så vågar jag inte längre ta cykeln in till stan.
Min cykel är för viktig för mig för att offras till cykeltjuvar.
Så svaret på första frågan är: plocka bort alla cykeltjuvar så kommer fler att cykla.
Bilpool är inte möjligt både utifrån kostnad och mitt behov