SVT:s reporter Malin Gotlin sitter i förarsätet av en bil och håller i ratten med båda händerna. I bakgrunden syns en del av bilens interiör samt en utsikt genom fönstret, där natur och en väg kan anas.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Piska i form av lägre hastigheter och högre parkeringsavgifter – se SVT:s reporter kortfattat förklara några av de mål som Örebro kommuns trafikstrategi siktar mot. Foto: SVT

Detta är Örebros strategi för trafik – nya bostäder centralt och gångavstånd till det mesta

Publicerad

Örebro ska bli en tätare stad där det är naturligt att ta cykeln eller gå. Som innerstadsbo ska man helst inte ens vilja använda bilen – och än mindre äga en.

Starta klippet för att få grepp om några av grundstenarna i strategin

Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.

Tystare och barnvänligare stad

Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.

Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.

– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.

Krävs samarbete

För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.

– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.

Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.

Foto: SVT/grafik

Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål

2023

Innerstaden: 78 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.

Andelen resor med bil var 39 procent.

Ytterstaden: 52 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.

Andelen resor med bil var 48 procent.

Landsbygden: 28 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.

Andelen resor med bil var 74 procent.

2040

Innerstaden: ca 87 000

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.

Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.

Ytterstaden: ca 56 000 invånare

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.

Målet för andelen resor med bil är 40 procent.

Landsbygden: ca 32 000 invånare

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.

Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.

*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.

Källa: Örebro kommuns trafikstrategi

Fyra cyklister färdas längs en cykelväg i en stadsmiljö i Örebro, med en person som cyklar i en jacka med texten ”svt”. Omkring dem syns träd, vägskyltar och bilar på en närliggande väg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att höra enhetschefen Andreas Ahlstam berätta mer om varför fler behöver välja bort bilen i framtiden. Foto: SVT

Ny trafikstrategi i Örebro

Jonas • Örebro är segregerat av åar och järnväg! Västra Örebro är som en annan stad. Nu delar även Rudbecksgatan av stan, tack vare att de nya bussarna ska ha ständigt grönt. Att korsa innebär lång väntan. Även i övrigt är stan byggd för biltrafik. Särskilt i nybyggda områden saknas ofta vägar för cyklister. Många bilister bryr sig enbart om bilvägar och parkeringar. Många cykelvägar är sedan länge mörklagda av trasiga gatljus, eller har trasiga vägar såsom Nygatan. De senaste årens minskade skatteintäkter till infrastrukturen syns verkligen!

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Johan • Man försöker driva fram förändring genom att försvåra vanligt folks vardag, i hopp om att de ska anpassa sig till politiska mål som satts på en orimligt hög nivå. Men bilarna försvinner inte – de tar nu småvägar genom villaområden som Sörby för att undvika trafikstockningar där bilar står på tomgång. Alla har inte råd med elbilar, och alla har inte möjlighet att bo centralt som många politiker. För de är kostnaden för bussbiljetter inte ett bekymmer heller.

Det här är inte rättfärdigat. Örebro kommun går back, och politiker fortsätter att prioritera symbolpolitik som försämrar invånarnas vardag, allt under täckmanteln av "hållbarhet". Samtidigt är Sverige redan en världsledare i utsläppsminskningar. Hur mycket mer ska vanligt folk behöva uppoffra?

U • En självflygande elhelikopter till alla Örebroare (istf bil) för att snabbt och miljövänligt ta sig från A till B.
Det stör varken gångtrafikanter eller cyklister som i en uppfriskande mindfulness-stil, utan bilavgaser och oljud, till fågelkvitter istället, kan ta sig till stan och hem igen.
Det förutsätter att Northvoltfabriken börjar spotta ur sig batterier i rekordfart nu, genast! 😁

Karin • Fantastiskt att bo i en stad där man kan nå allt på cykelavstånd och där bilar får ta minskat utrymme

Anders • Bilen har blivit ett hatobjekt i Örebro kommun. Men det är ett nyttofordon och det enda alternativet för väldigt många. Och det är helt ologiskt med den här strategin samtidigt som man lägger ner busslinjer och tar bort busshållplatser!

Emma • De vill att fler ska cykla till jobbet, men om man bor i stan och har parkering så kommer avgifterna höjas. Det gör att fler tvingas ta bilen till jobbet för att undvika höga parkeringskostnader istället för att cykla.

Xavier • Jag förstår tanken med att minska biltrafiken och satsa på gång, cykel och kollektivtrafik, men det känns orealistiskt att alla ska kunna bo och jobba centralt i staden. Många har inte råd att bo mitt i Örebro eller har jobb som kräver bil. Att bara fokusera på att bygga fler bostäder i centrum och minska bilutrymmet riskerar att göra livet svårare för vanliga människor som inte har möjlighet att leva som en miljöpartist i staden. Det behövs lösningar som funkar för alla, inte bara de som bor centralt och arbetar i stan.

Citizen X • Jag bor i stan och skulle gärna åka buss till & från jobbet. Jobbar tvåskift & problemet är att det knappt går några bussar kvällstid. Så lycka till med denna vision så kräks jag lite i munnen så länge. Örebro = Sveriges sämsta stad.

Marie • Att bo utanför stan och jobba i city börjar bli omöjligt oavsett om man vill åka bil eller buss. Massor med indragna linjer och turer samt att parkera i stan en hel arbetsdag kostar en veckas skattad lön

Johanna • Trist bara att flera landsbygdslinjer försvinner i december. Gymnasieungdomarna på landet får åka epa eller be föräldrar om skjuts för att komma till skolan. Mer fordon i stan alltså… Bra för miljön?

Tommy • Enbiljett till kollektivtrafiken borde kosta 10kr och gälla i 3 timmar. Hur kan Prag och London ha billigare biljetter till kollektivtrafiken än Örebro?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.