Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.
– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Tystare och barnvänligare stad
Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.
Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.
– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.
Krävs samarbete
För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.
– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.
Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.
Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål
2023
Innerstaden: 78 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.
Andelen resor med bil var 39 procent.
Ytterstaden: 52 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.
Andelen resor med bil var 48 procent.
Landsbygden: 28 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.
Andelen resor med bil var 74 procent.
2040
Innerstaden: ca 87 000
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.
Ytterstaden: ca 56 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.
Målet för andelen resor med bil är 40 procent.
Landsbygden: ca 32 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.
*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.
Källa: Örebro kommuns trafikstrategi
Ny trafikstrategi i Örebro
Jonas • Örebro är segregerat av åar och järnväg! Västra Örebro är som en annan stad. Nu delar även Rudbecksgatan av stan, tack vare att de nya bussarna ska ha ständigt grönt. Att korsa innebär lång väntan. Även i övrigt är stan byggd för biltrafik. Särskilt i nybyggda områden saknas ofta vägar för cyklister. Många bilister bryr sig enbart om bilvägar och parkeringar. Många cykelvägar är sedan länge mörklagda av trasiga gatljus, eller har trasiga vägar såsom Nygatan. De senaste årens minskade skatteintäkter till infrastrukturen syns verkligen!
Tomas • Trångsynthet är slående... som kommuninvånare betalar vi alla skatt, men vi lite utanför stadskärnan får mindre och mindre möjligheter att ta del av kultur och evenemang. Att handla i centrum är uteslutet. Vi har 8km in till stan, men väljer nu att åka till Kumla och Hallsberg för ärenden som inte går att utföra i Mariebergs köpcentra. Konsekvenstänk är något som prioriterats bort i kommunstyret. Vill kommuninvånarna något annat än politikerna så fuskar man bort demokratin.
Helena • Jag måste också tillägga att denna trafikstrategi känns sjukt föråldrad. Redan nu ser vi en mängd elbilar rulla ute på gatorna och de blir fler för var dag som går, om fem år kommer de vara avsevärt fler av dem, om 7-10 år är de troligtvis i klar majoritet. Inga avgaser -inget buller. Varför ska de då inte få rulla inne på Örebros gator? Måste ju vara århundradets feltänk!
T • Vad människor behöver förstå är att vi lever i en tid där vi i Sverige måste göra livsstilsförändringar för att planeten ska vara en säker plats att bo på i framtiden. Min familj gör vår del, och jag är glad att Örebro kommun vågar ta dessa beslut. Vi är många som gör stora uppoffringar för miljön!
Rutan • Så bra att Örebro gör allt för att slippa besökare från andra orter och turister. Som länsbo på andra sidan landskapsgränsen väljer vi fortsättningsvis att åka till trevliga Karlstad om vi behöver shoppa sådant som inte finns på hemmaplan.
Tyvärr är det dock marmorpalatset som benämns USÖ som gäller om man blir allvarligt sjuk eller ska föda barn efter slakten av de välfungerande länsdelssjukhusen, men då får det bli ambulans i fortsättningen
Mikael • Ja herre gud, om strategin har till syfte att ta död på Centrum i Örebro så är man ju redan på god väg att lyckas, kul för de som vill ha det lugnt och stilla i centrum, jag undviker redan centrumkärnan så ofta och mycket jag kan . Tyvärr ligger ju USÖ lite för centralt för att jag helt skall kunna överge centrum för tex Marieberg. Tycker uppriktigt synd om affärsidkarna i centrum som kommer dö i än större antal än vad hitintills skett.
Ingela • Hur tänker man för ALLA oss som inte bor centralt, utan i kranskommunerna. Busslinjer läggs ner. Och framkomligheten begränsas. Ska vi straffas med högre parkeringsavgifter för att vi inte kan ta bussen. Vi besitter kvalifikationer och hög kompetens som Örebro, örebroare och staden behöver. Dessutom ingår även krans kommunerna i Örebro län, trots att det inte verkar så. Exempelvis sjukhuset USÖ är ju även för oss. Det blir ju lätt för ansvariga att stå och prata om att ta cykeln, eller att barnen ska ta cykel. Vi och våra familjer kan ju inte ens ta bussen. Alla kan ju inte bo i Örebro centralt,
Elisabeth • Kollektivtrafiken är fantastisk där den finns.
För oss som blir av med vår busslinje och för alla utanför tätorten som saknar buss är den nya strategin uttryck för skenhelighet
Cyklar gärna men eftersom jag som snart blir av med buss 824 inte får ta med cykeln på någon av de linjer som finns inom 6-9 kilometers avstånd så är bilen det enda alternativet
David • Cityhandeln har varit trevlig, men den kommer att bli till ett minne när trafikstrategin genomförs. Varför vill de inte låta cityhandeln leva? Vad är det för kul och lockande med en stadskärna som bara har restauranger? Jag cyklar varje dag och tycker att den här strategin är kontraproduktiv. Det finns saker som inte går att laga när de går sönder! Och vad hände med att man får välja själv vilket liv man vill leva?
Johan • Man försöker driva fram förändring genom att försvåra vanligt folks vardag, i hopp om att de ska anpassa sig till politiska mål som satts på en orimligt hög nivå. Men bilarna försvinner inte – de tar nu småvägar genom villaområden som Sörby för att undvika trafikstockningar där bilar står på tomgång. Alla har inte råd med elbilar, och alla har inte möjlighet att bo centralt som många politiker. För de är kostnaden för bussbiljetter inte ett bekymmer heller.
Det här är inte rättfärdigat. Örebro kommun går back, och politiker fortsätter att prioritera symbolpolitik som försämrar invånarnas vardag, allt under täckmanteln av "hållbarhet". Samtidigt är Sverige redan en världsledare i utsläppsminskningar. Hur mycket mer ska vanligt folk behöva uppoffra?