Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.
– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Tystare och barnvänligare stad
Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.
Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.
– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.
Krävs samarbete
För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.
– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.
Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.
Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål
2023
Innerstaden: 78 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.
Andelen resor med bil var 39 procent.
Ytterstaden: 52 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.
Andelen resor med bil var 48 procent.
Landsbygden: 28 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.
Andelen resor med bil var 74 procent.
2040
Innerstaden: ca 87 000
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.
Ytterstaden: ca 56 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.
Målet för andelen resor med bil är 40 procent.
Landsbygden: ca 32 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.
*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.
Källa: Örebro kommuns trafikstrategi
Ny trafikstrategi i Örebro
Johan • Man försöker driva fram förändring genom att försvåra vanligt folks vardag, i hopp om att de ska anpassa sig till politiska mål som satts på en orimligt hög nivå. Men bilarna försvinner inte – de tar nu småvägar genom villaområden som Sörby för att undvika trafikstockningar där bilar står på tomgång. Alla har inte råd med elbilar, och alla har inte möjlighet att bo centralt som många politiker. För de är kostnaden för bussbiljetter inte ett bekymmer heller.
Det här är inte rättfärdigat. Örebro kommun går back, och politiker fortsätter att prioritera symbolpolitik som försämrar invånarnas vardag, allt under täckmanteln av "hållbarhet". Samtidigt är Sverige redan en världsledare i utsläppsminskningar. Hur mycket mer ska vanligt folk behöva uppoffra?
U • En självflygande elhelikopter till alla Örebroare (istf bil) för att snabbt och miljövänligt ta sig från A till B.
Det stör varken gångtrafikanter eller cyklister som i en uppfriskande mindfulness-stil, utan bilavgaser och oljud, till fågelkvitter istället, kan ta sig till stan och hem igen.
Det förutsätter att Northvoltfabriken börjar spotta ur sig batterier i rekordfart nu, genast! 😁
Xavier • Jag förstår tanken med att minska biltrafiken och satsa på gång, cykel och kollektivtrafik, men det känns orealistiskt att alla ska kunna bo och jobba centralt i staden. Många har inte råd att bo mitt i Örebro eller har jobb som kräver bil. Att bara fokusera på att bygga fler bostäder i centrum och minska bilutrymmet riskerar att göra livet svårare för vanliga människor som inte har möjlighet att leva som en miljöpartist i staden. Det behövs lösningar som funkar för alla, inte bara de som bor centralt och arbetar i stan.