SVT:s reporter Malin Gotlin sitter i förarsätet av en bil och håller i ratten med båda händerna. I bakgrunden syns en del av bilens interiör samt en utsikt genom fönstret, där natur och en väg kan anas.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Piska i form av lägre hastigheter och högre parkeringsavgifter – se SVT:s reporter kortfattat förklara några av de mål som Örebro kommuns trafikstrategi siktar mot. Foto: SVT

Detta är Örebros strategi för trafik – nya bostäder centralt och gångavstånd till det mesta

Publicerad

Örebro ska bli en tätare stad där det är naturligt att ta cykeln eller gå. Som innerstadsbo ska man helst inte ens vilja använda bilen – och än mindre äga en.

Starta klippet för att få grepp om några av grundstenarna i strategin

Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.

Tystare och barnvänligare stad

Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.

Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.

– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.

Krävs samarbete

För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.

– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.

Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.

Foto: SVT/grafik

Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål

2023

Innerstaden: 78 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.

Andelen resor med bil var 39 procent.

Ytterstaden: 52 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.

Andelen resor med bil var 48 procent.

Landsbygden: 28 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.

Andelen resor med bil var 74 procent.

2040

Innerstaden: ca 87 000

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.

Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.

Ytterstaden: ca 56 000 invånare

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.

Målet för andelen resor med bil är 40 procent.

Landsbygden: ca 32 000 invånare

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.

Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.

*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.

Källa: Örebro kommuns trafikstrategi

Fyra cyklister färdas längs en cykelväg i en stadsmiljö i Örebro, med en person som cyklar i en jacka med texten ”svt”. Omkring dem syns träd, vägskyltar och bilar på en närliggande väg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att höra enhetschefen Andreas Ahlstam berätta mer om varför fler behöver välja bort bilen i framtiden. Foto: SVT

Ny trafikstrategi i Örebro

Carl • Fattar inte varför man behöver 5 meter i bredd för gågata på Engelbrektsgatan?

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Xavier • Jag förstår tanken med att minska biltrafiken och satsa på gång, cykel och kollektivtrafik, men det känns orealistiskt att alla ska kunna bo och jobba centralt i staden. Många har inte råd att bo mitt i Örebro eller har jobb som kräver bil. Att bara fokusera på att bygga fler bostäder i centrum och minska bilutrymmet riskerar att göra livet svårare för vanliga människor som inte har möjlighet att leva som en miljöpartist i staden. Det behövs lösningar som funkar för alla, inte bara de som bor centralt och arbetar i stan.

Citizen X • Jag bor i stan och skulle gärna åka buss till & från jobbet. Jobbar tvåskift & problemet är att det knappt går några bussar kvällstid. Så lycka till med denna vision så kräks jag lite i munnen så länge. Örebro = Sveriges sämsta stad.

Marie • Att bo utanför stan och jobba i city börjar bli omöjligt oavsett om man vill åka bil eller buss. Massor med indragna linjer och turer samt att parkera i stan en hel arbetsdag kostar en veckas skattad lön

Johanna • Trist bara att flera landsbygdslinjer försvinner i december. Gymnasieungdomarna på landet får åka epa eller be föräldrar om skjuts för att komma till skolan. Mer fordon i stan alltså… Bra för miljön?

Tommy • Enbiljett till kollektivtrafiken borde kosta 10kr och gälla i 3 timmar. Hur kan Prag och London ha billigare biljetter till kollektivtrafiken än Örebro?

Janne L. • Varför lägger man gång och cykelbanor på de hårdast trafikerade gatorna istället för på paralella gator?är det månne för att fotgängare och cyklister ska få i sig maximalt med avgaser och partiklar ?
Gör bussnätet tillgängligt för alla med närhet till hållplatserna och mindre bussar när det inte är rusningstrafik och billigare så kan pensionärer, handikappade och arbetslösa ta bussen och komma ut och träffa vänner.

Matta • Kommer inte kunna börja cykla till jobbet som jag tänkt, då parkering där jag bor ska bli extremt mycket dyrare, vilket gör att jag inte kan ha bilen stå kvar hemma under arbetsdagen. Dessutom finns för få parkeringsmöjligheter så hur kommunen vill jag ska kunna bo, verka och trivas, det vete fåglarna...

Biggan • Det är ju en helt världsfrånvänd strategi med tanke på att man samtidigt tvingar oss att åka bil, när man tar bort stats- och landsbygdstrafik. Inte alla bor i stan. Inte alla är friska.

Arne • Hela projektet att få mer folk att gå och cykla är en god ide men är totalt förödande i praktiken.
Bussbiljetterna är dyra, det är dyrare idag att ta buss än bil för 3h handlande.
Praktiskt är det tokigt eftersom ingen vill göra storinköp, då åker vi till Marieberg så att man slipper bära ihjäl sig eller bråka med en trång buss som kostar massor.

Om det nu ska byggas mer centralt med lägenheter osv. Hyrorna blir ju skyhöga, så det blir en klassfråga, så normalt folk får inte bo i city pga kostnaderna att bo är fantasisummor.

Så, vill dom att centrum ska finnas och inte bli en död betongklump behöver nog politikerna vara bland folket, å vara för folket då dom är valda av folket. Inte för att deras ego ska ta plats och utvinna en "under min tid så gjorde vi förändring X"

Ge nått av riktigt värde till samhället från start, inte nått ingen bad om.

M A Janson • Att köra bil till city är omöjligt och tyvärr tvingas affärsidkare slå igen eller flytta till exempelvis Marieberg.
Allt förutom livsmedel går att köpa via nätet, inget jag önskar men är det enda som fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.