En kvinna med glasögon, långt ljust hår och klädd i rutig kavaj och svarta byxor öppnar dörren till ett klassrum.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Samordnaren Sofia Bergman i Ljusnarsbergs kommun: ”Det är viktigt att eleverna känner sig sedda, hörda och bekräftade.” Foto: Malin Gotlin/SVT

Ljusnarsberg har minskat skolfrånvaron: ”Vi jobbar mer förebyggande”

Publicerad

Från 13 hemmasittare till noll. Det lyckades Ljusnarsbergs kommun med under projektet #jagmed. Lärdomarna därifrån gjorde att grundskolan på orten numer arbetar på ett nytt sätt för att tidigt motverka problematisk skolfrånvaro.

– Vi har mindre problem med hög skolfrånvaro nu eftersom vi jobbar mer främjande och förebyggande, säger Sofia Bergman, samordnare för barn och unga i Ljusnarsbergs kommun.

Kyrkbacksskolan i Kopparberg har en socialpedagog i grundskolan och en ungdomssamordnare för gymnasielever som kopplas in om frånvaron drar iväg. Men hela skolan har också tydliga rutiner och en handlingsplan om någon elev börjar få mycket frånvaro.

– Det är naturligtvis olika faktorer som ligger bakom att frånvaron ökar. Men ofta kan man se mönster tidigt. Det kan vara att man kommer sent på morgonen eller ofta är borta en viss dag eller tid.

Eleven ger de bästa svaren

Sofia Bergman säger att det viktiga är att skolan uppmärksammar frånvaron och sedan gör något åt det. Skolan samverkar vid behov med andra verksamheter och myndigheter, men kärnan är eleven.

– De man kan få bäst svar av och som kan resultera i att det blir bra är ju eleverna själva och vårdnadshavarna. Så regelbundna samtal med dem är det viktigaste.

Samverkan för ökad trygghet

Ett sätt att skapa trygghet och tillit på skolan har varit att samarbeta med PRO. Pensionärer kommer till skolan några dagar i veckan och finns som extra trygga vuxna på rasterna och i skolmatsal.

– Vi har ett fantastiskt samarbete med PRO. En annan samverkan är med Ljusnarsbergs församling. De har verksamhet som många av våra elever går på, så samverkan är otroligt viktigt.

Få elever med hög skolfrånvaro

Ljusnarsbergs kommun saknar en egen gymnasieskola men har avtal med andra kommuner i närheten. I dagsläget har kommunen ungefär en handfull elever i grundskolan och på gymnasienivå med problematisk skolfrånvaro.

– Just på det här området ser jag en stor fördel med att vi är en liten kommun.

Det här var projektet #jagmed

Projektet pågick mellan 2015 och 2018 och riktade sig till ungdomar i åldern 15–24 år boende i fem olika län/regioner i Östra Mellansverige.

Syftet var att minska avhoppen från gymnasieskolan, att elever ska gå ut med godkända betyg och att ungdomar som saknade gymnasieexamen skulle återuppta sina studier.

Olika kommuner valde olika metoder för att nå målen.

Ljusnarsbergs kommun satsade på samverkan mellan skola, socialtjänst och andra myndigheter. Samtliga 13 ungdomar som deltog i projektet hade återgått till studier eller hade annan relevant sysselsättning vid projektets slut. Kommunen har efter det tagit med sig erfarenheten från projektet och arbetar idag med metoden i grundskolan och gymnasiet.

Här kan du läsa mer om projektet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.