Bland de 852 omkomna på Estonia var 501 svenskar varav ett 60-tal är från Östergötland och sju från Gotland.
Se i klippet – så gick katastrofen till:
När det sker en olycka på haven runt Sverige är det Sjöfartsverket som ansvarar för räddningsarbetet, och de menar också att de är bättre rustade än vad fallet var när Estonia förliste 1994.
Så har sjöräddningen förbättrats efter olyckan:
På lördag klockan 10.00 hålls en minnesceremoni i Carl Johans park i Norrköping med kransnedläggning, tändning av ljus och musik.
Åtgärder för ökad säkerhet efter Estonia
Hårdare krav på hur fartygen byggs. Bogportarna måste vara kraftigare än tidigare och fartygen måste klara av att ta in vatten utan att bli instabila.
Säker återresa till hamn. Fartyget ska vara konstruerat så att det vid en olycka kan ta sig säkert tillbaka till hamn utan att passagerarna behöver lämna båten.
Delat ansvar. God sjösäkerhet från fartygskonstruktörer till rederier, samt fungerande kontroller från myndigheter och klassificeringssällskap.
Centraliserad sjöräddning. Sjöräddningen inom Sjöfartsverket är centraliserad och bemannad dygnet runt och har mandat att kalla in alla de resurser som behövs. Både nationella och internationella.