Tre personer står i rad med varierande klädstil. Den första personen bär en quiltad jacka och hörlurar, den andra har en svart jacka och står avslappnat med armarna hängande längs sidorna, och den tredje personen har på sig en lila kappa med en stor, fluffig halsduk. Bakgrunden visar en stadsmiljö med byggnader och träd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vissa hänger länge på sociala medier, men vissa har gjort ett aktivt val att inte fastna. Hör Linköpingsborna berätta om deras skrollbeteende. Foto: Hadeel Ibrahim/SVT

”Beroendeframkallande” – lätt att fastna i skrollandet

Publicerad

En ny forskning på Linköpings universitet visar att gratisappar kostar användarnas tid och persondata. Men apparna är designade för att användarna ska stanna kvar.

Fastnar många i skrollandet och vad tycker de om skräddarsydd reklam?

– Det är farligt. Till och med min mamma som inte är född i det digitala fastnar i dödskrollandet, säger Michele Petrella som själv begränsar sin konsumtion av sociala medier.

Hör fler röster i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.