Under 2021 och 2022 skades totalt 5 290 efter en olycka med en elsparkcykel. Av dessa var 23 procent barn, jämfört med åtta procent 2019.
På tre år tredubblades alltså andelen olyckor där barn är inblandade. Det visar nationella siffror från landets akutmottagningar.
Jenny Eriksson, vid statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), har utrett olyckorna. Hon anser att elsparkcyklar är ostadiga fordon och efterlyser större vägledning och eftertanke från föräldrar.
Hör och se mer om utredarens slutsatser i klippet ovan.
Många kollisioner med elsparkcyklar
Det är främst olyckor som inträffar vid kollision med motorfordon, som stod för 11 procent av olyckorna. Men det handlar också om olyckor där barn skadat sig på själva fordonet. Tio barn har skurit sig på en elsparkcykel vilket tyder på brister i fordonskonstruktionen, menar Jenny Eriksson. Andra olyckor skedde i samband med att styret lossnade.
Hon ser också att det många gånger är för höga hastigheter på elsparkcyklarna och hon har förhoppningar på regeringsuppdraget som getts till myndigheten Trafikanalys.
– Vi hoppas kunna svar på hur man kan lösa det här, vi vill inte att elsparkcyklarna ska gå för fort, säger Jenny Eriksson.
Hör utredarens uppmaning till föräldrar och hör hur unga elsparkcyklister resonerar om riskerna.