Emilia Franzén Müllner och hennes klasskompisar var från början en testklass, där de utöver ordinarie idrotten fick en halvtimmes schemalagda pulspass tre dagar i veckan.
– Det var väldigt tacksamt att ha pulspassen som bröt av skoldagen. Det skapade både en en bra arbetsmiljö i skolsalen och en väldigt fin sammanhållning i klassen. Det tror jag verkligen har att göra med att vi hade idrott tillsammans varje dag, säger hon.
”Jag kopplar ihop välmående med träning”
Under åren i högstadiet på Vammarskolan följde SVT Nyheter Öst pulsprojektet och Emilia Franzén Müllner. Efter det väntade för hennes del gymnasiet i Linköping med inriktning hästskötare, och därefter en tid i USA. Sedan några år tillbaka har hon hittat hem igen och bor idag på en gård utanför Stockholm.
– Efteråt har jag haft perioder där jag har tränat både mer och mindre och märker tydligt skillnaden hur jag mår, sover eller blir stressad. Vi fick lära oss mycket om hur kroppen fungerar och tack vare pulspassen kan jag idag koppla ihop välmående med träning, säger Emilia Franzén Müllner.
I klippet ovan berättar Emilia Franzén Müllner mer om vad pulspassen har betytt för henne.
Så fungerar pulsträning
- Vid pulsträning läser du av pulsen för att avgöra vilken träningsintensitet du ligger på.
- Målet är att elevernas puls ska ligga på 65–85 procent av deras maxkapacitet – under hela passet.
- Genom pulsträning syresätts hjärnan. Hjärnans kapacitet ökar och den blir effektivare.