Två av de sju spårvagnar som från och med december kommer gå som kollektivtrafik i Lund finns nu på plats och kommer att börja testköra för att vänja trafiken vid att det är spårvagnarna som överallt har företräde, exempelvis.
Spårvagnarna är 33 meter långa, har 40 sittplatser och man räknar med att ca 180 personer kommer få plats, utan hänsyn till corona.
– 40 platser kan låta ganska lite men vi vill ju att så många som möjligt ska få plats och dessutom är det en väldigt kort sträcka, max 15 minuter, säger Henmyr.
Kritik och kostsamhet
Projektet har mötts av en del kritik, framför allt på grund av kostnaden. Själva spåret har kostat ungefär 800 miljoner kronor, där Lunds kommun och staten har betalat ungefär hälften var. Vagnarna och depån som Skånetrafiken stått för har kostat 300 miljoner vardera.
Driftkostnaden på vagnarna kommer gå på mellan 50 till 60 miljoner kronor om året, men trots allt tror Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, att det kommer löna sig.
– Det kommer ta flera år innan det kanske lönar sig men det är kostsamt med depåer och vagnar jämfört med en vanlig buss. Men de här spåren ligger där de ligger och kommer inte att komma försent som bussarna kan göra.
Se klippet för att se hur det ser ut inne i spårvagnen.