– Eftersom vi visste att det skulle vara spårarbete mellan Hässleholm och Lund så ringde vi dem eftersom vi är synskadade och behövde ledsagning. Men då sade de att de inte kan erbjuda ledsagning på Hässleholms station eftersom det råder särskilda omständigheter, säger Växjöbon Andreas Hvegholm.
Funderar på att anmäla
När han pratade med Skånetrafiken föreslog de att han och hans sambo skulle ta en annan väg till Malmö och föreslog rutten via Halmstad.
– Det blir en väldig omväg och kostar oss en massa extra pengar så det är ett helt orimligt förslag egentligen, säger Andreas Hvegholm.
Han fick till slut boka biljett hos ett annat företag med både dyrare biljett och längre restid. Nu funderar han på att göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen.
– Jag var så chockad. Jag finner inte ord för hur dåligt och ovärdigt jag tycker det är för ett land som Sverige.
”Så här ska det inte gå till”
På Skånetrafikens kundtjänst, som hanterar frågor om ledsagning, är man väldigt ledsen över hur Andreas Hvegholm har blivit bemött. Kundtjänstchefen Susanne Jönsson säger att det absolut inte får gå till på det sätt som det gjort och att felet troligen ligger hos den enskilde medarbetaren.
– Jag förstår hans känsla fullt ut men i det här fallet var det en miss av oss. Det kommer vi rätta till och ta upp med hela vår personalstyrka för att det inte ska bli fel igen, säger Susanne Jönsson.
Ska kompensera
Hon säger att regelverken är lite olika för tåg och bussar men att det inte ska vara något hinder för den som är synskadad eller har något funktionshinder.
– Vi vill givetvis kompensera kunden och vill jättegärna få kontakt så att vi kan rätta till, säger Susanne Jönsson.