Enligt rapporten var avsaknaden av en tydlig lägesbild det som ledde till att trafikstoppet eskalerade från en trafikstörning till en krissituation.
Under dagen var ingen aktör fullt medveten om händelseutvecklingen på E22 både avseende situationens allvar och omfattning.
– I normala fall fungerar detta som det ska, men inte här, här brast det, säger Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverket.
Samtliga aktörer hade betydande utmaningar att bilda en aktuell och gemensam lägesbild av trafikstoppet på E22. Utredningen konstaterar att konsekvensen blev att aktörerna vid inledande samverkan låg efter i hanteringen, vilket negativt påverkade aktörernas förutsättningar att samverka snabbt och effektivt.
– Vi behöver bli bättre på att prata med varandra och förstå varandras roller och förutsättningar, säger Anna Wildt-Persson.
Bristande kompetens
Utredningen bedömer att begränsad kunskap och en ojämn kompetensnivå kring hur aktörerna samverkar enligt de gemensamma grunderna för samverkan och ledning är den huvudsakliga orsaken bakom aktörernas utmaningar att samverka effektivt under krishanteringen.
Rapporten konstaterar också att konsekvensen av bristerna är att evakueringsinsatsen inträffar i ett sent skede i förhållande till när trafikstoppet uppstod.
Det var i januari som fler än 1 000 fordon fastnade i snökaoset på E22 mellan Hörby och Kristianstad. Vissa blev sittande i ett helt dygn.
”Ingen känner sig nöjd”
Kritik riktas även mot Länsstyrelsen Skåne, som enligt utredningen inte varit tillräckligt rustad för att hantera samhällshot och kriser.
– Det är inte någon som varit inblandad i det här som känner sig nöjd. Det är tydligt att det finns brister och vi behöver gå till botten med varje aktör, säger länsöverdirektör Ola Melin på Länsstyrelsen Skåne.
Så här sa Trafikverkets presschef efter snökaoset i januari.