På uppdrag av regeringen har MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, gjort en utvärdering av hanteringen av tre samhällsstörande kriser – jordskredet i Stenungsund, grundstötningen av färjan Marco Polo och snökaoset på E22.
– Vi behöver se mer handlingskraft och beslutskraft vid sådana här händelser, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör MSB, till SVT Nyheter.
Snökaos
Det var i januari som det blev totalstopp på E22 mellan Hörby och Kristianstad på grund av kraftigt snöoväder. Ett stort antal människor satt fast i sina bilar, i vissa fall i 20 timmar.
I sin rapport menar MSB att hanteringen på E22 präglades av svårigheter att klarlägga ansvar och roller mellan aktörerna. Särskilt i den inledande fasen, men även gällande exempelvis bärgning av fordon.
– Vi måste våga fatta beslut, våga agera, även om lägesbild och beslut inte är perfekta. Där går det ibland lite för långsamt, säger Charlotte Petri Gornitzka.
I rapporten hänvisas också till Länsstyrelsen Skånes utvärdering, där det beskrivs att det ”tycks ha funnits en viss ovilja eller oförmåga att bidra till att lösa ut den uppkomna situationen bland aktörerna”.
Ingen övergripande lägesbild
De inblandade aktörerna menar att det en lång tid in i händelsen var svårt att få en relevant lägesbild för trafiksituationen på E22.
Ett dygn efter att trafikstoppet inträffat genomfördes en första samverkanskonferens med fokus på kriskommunikation.
– Tillsammans behöver vi i den svenska krisberedskapen bli ännu bättre när vi nu har en bredd av hot vi att hantera, förebygga och förbereda oss för, säger Charlotte Petri Gornitzka.