Varje år skadas tusentals personer i trafiken och de har då rätt till ersättning från försäkringsbolag. Men det är inte alltid helt enkelt att veta vilka uppgifter som man ska fylla i till försäkringsbolaget, eller veta att ersättningen blir rätt. Den så kallade personskaderegleringen.
Då menar advokat Silvia Widén i Lund, som ingår i Skadeståndskollegiet, att den drabbade har rätt till juridisk hjälp.
Olika tolkningar
Det hela grundar sig i en överenskommelse som gjordes 1988. Skadeståndskollegiet menar att försäkringsbranschen då sa ja till att stå för ombudskostnaden för personer som skadas i trafiken. Det kallas för frivilligt åtagande.
Men försäkringsbranschen tolkar det som just frivilligt.
Ska träffa politiker
De större och lite äldre försäkringsbolagen beviljar oftast hjälp, menar Silvia Widén, medan mindre eller nya bolag inte gör det i samma utsträckning.
– Rättigheten har kraftigt decimerats de senaste tio åren skulle jag våga påstå, säger hon.
Ett exempel är bussolyckan utanför Hörby där fyra personer skadades allvarligt och har nekats juridisk hjälp av försäkringsbolaget.
Tillsammans med advokatkollegor ska hon träffa politiker efter årsskiftet för att ta upp frågan på nytt.
Svensk försäkring: Advokaterna vill ha jobb
Branschorganisationen Svensk försäkring menar att personer som blir allvarligt skadade i regel får hjälp.
Staffan Moberg, jurist hos organisationen, säger att undantaget kan vara om det är ett nytt bolag som inte har varit med i diskussionerna historiskt. Samtidigt menar han att inget försäkringsbolag är tvingat att erbjuda detta.
Han menar även att advokatkritiken grundar sig i en brist på uppdrag.
– Advokatkåren har ju dubblerats på 15 år så det är klart att det är konkurrens om ärendena, säger Staffan Moberg.