SVT har genomfört en större säljgranskning av flera teleoperatörer i Sverige. Malmöbolaget Phonera hamnar bland de fem bolag som återkommande påstås ha lurat personer att teckna avtal de inte vill ha.
Phonera är helt inriktade på företagskunder, men flera gånger har säljarna också tecknat muntliga avtal med privatpersoner. Personer som när de försökt ångra köpet, har fått beskedet att de räknas som företagare, eftersom de äger skog eller annan mark. Då gäller inte ångerrätten.
– Telefonförsäljning är det största konsumentproblemet vi har just nu säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket
Klagomål från ickekunder
Phonera framhåller att bolaget har vunnit pris flera gånger för att de har så nöjda kunder. Klagomålen har dock kommit från personer som inte vill bli kunder.
– Problemet är att det är hög personalomsättning hos våra externa partners. Det kan då komma in säljare som inte vill det bästa för företaget, menar Björn Selvadurai, affärsområdeschef för Phoneras telefoni.
Han menar att säljarna ska vara tydliga med att det gäller ett företagsabonnemang och om det i ett muntligt avtal framgår att kunden inte förstår uppgörelsen så ska avtalet brytas.
30 anmälningar hos Konsumentverket
Just nu finns drygt 30 anmälningar mot Phonera hos Konsumentverket och så sent som i oktober fick en kvinna rätt mot bolaget i Allmänna reklamationsnämnden. Så här skrev hon i anmälan:
”Jag äger skog, men driver absolut inget företag”
Phonera tvingades häva avtalet och betala tillbaka pengarna. Bolaget säger sig nu vilja minimera andelen oönskade affärer.
– Vi kanske ska ha ännu fler skriftliga avtal och den frågan vet jag är uppe hos Sveriges callcenterförening, säger Björn Selvadurai.
Följ SVT:s säljgranskning och lämna dina egna tips på blogg.svt.se/pejl.