Några gånger om året brukar skulptören Helene Aurell åka till Köpenhamn för att titta på utställningar. Hon brukar ta sin firmabil, en dieseldriven Opel Combo.
– Det är en jättebra bil för mig som behöver transportera tunga föremål, säger hon.
Det hon inte visste när hon åkte över bron i slutet av oktober var att Danmark har infört skärpta miljökrav. Äldre dieseldrivna personbilar måste från den 1 oktober ha partikelfilter för att köra i miljözonerna i centrala Köpenhamn, Fredriksberg, Odense, Ålborg och Århus.
– Jag brukar inte kolla runt på olika hemsidor för att se om det har införts nya lagar och regler varje gång jag åker över till Köpenhamn. Det tror jag inte så många gör.
Två böter på 1 500 dkr
En vecka efter Köpenhamnsbesöket fick Helene Aurell två bötesbelopp på 1 500 danska kronor eftersom hon kört fram och tillbaka genom miljözonen. Den första reaktionen var att ringa runt och varna vänner och kollegor.
– Det är ju mycket pengar.
Hon har full förståelse för att danskarna vill minska de skadliga partiklarna i luften, men tycker att svenska myndigheter borde kunna informera om de nya reglerna eftersom Skåne och Danmark är nära sammanbundna i Öresundsregionen.
– Våra politiker åker till Bryssel och diskuterar svenskt snus. Då borde man hålla kolla på det som händer alldeles utanför vår dörr. Det här berör ju alla som pendlar eller har samarbeten över sundet, det är ju våra grannar.
Förarens skyldighet hålla sig informerad
Enligt Aftonbladet, som var först med att rapportera om de nya danska miljöreglerna, har hundratals svenskar fått böter.
Transportstyrelsen har dock inga planer på att sätta upp skyltar eller på annat sätt informera svenskar på väg över Öresundsbron.
– Myndigheten har ingen skyldighet att informera om andra länders regler. Det är alltid en skyldighet som förare att vara informerad om de regler som gäller på den plats körning sker, i Sverige eller andra länder, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.
Skärpta miljökrav i Danmark
2020 inrättades miljözoner i centrala delar av Köpenhamn och tre andra danska storstäder i Danmark för att minska skadliga partiklar i luften. Det innebär att äldre dieseldrivna lastbilar, bussar och varutransporter som kör i miljözonen måste ha partikelfilter.
Från den 1 oktober i år gäller det också dieseldrivna personbilar som inte når upp till Euronorm 5.
Bilar som kör in i miljözonen får sina nummerplåtar scannade av fasta eller mobila kameror. Den som kör en bil som inte uppfyller kraven får i dagsläget böta 1 500 danska kronor för personbilar och 12 500 kronor för tunga fordon.
Den som installerar ett partikelfilter kan registrera sin bil i det danska bilregistret och får sedan köra fritt i miljözonerna.
Källa: miljoezoner.dk