En igelkott som blir retad för sina alltför vassa taggar, en drake som inte kan spruta eld eller en groda med dålig självkänsla som lär sig övervinna sina rädslor. Magdalena Ivarsson har lärt sig känna igen de AI-skrivna böckerna.
– Karaktärerna ser likadana ut i alla dessa böcker och berättelserna är också lika både till innehåll och språk, säger hon.
Magdalena Ivarsson är skolbibliotekarie på gymnasieskolan Consensum i Lund och arbetar även som samordnare för 32 skolbibliotek.
Till sin jobbmejl får hon varje månad inköpsförslag på böcker. Numera är den absoluta majoriteten av böckerna skrivna med hjälpa av AI.
– I december 2024 tog jag emot 70 mejl, 68 av dem gällde böcker skrivna med AI, säger hon.
”Riktlinjer ja, regler nej”
Skolverket har inga särskilda riktlinjer till skolbiblioteken när det kommer till att köpa in böcker som har skrivits med hjälp av AI. Istället hänvisar de till deras generella råd om artificiell intelligens. Där står dock inget om hur skolbiblioteken ska förhålla sig till AI-böcker.
Magdalena Ivarsson hade gärna sett mer stöd till skolbiblioteken i den här frågan – men hon tycker inte att det ska införas regler om inköpen.
– Vi ska spegla vad eleverna på min skola vill läsa. Vill de läsa böcker som är skrivna av AI så måste de få det, säger hon.
I klippet berättar Magdalena Ivarsson om hur AI används för att skriva böcker – och vilka problem det medför.