Christer är 33 år och jobbar på hotell men drömmer om att bli pilot. För några år sedan började han därför att läsa gymnasiekurser i matte och fysik på distans. Men det gick inte så bra.
– Jag blev aldrig klar med de kurserna, berättar Christer.
Men så började han om igen i augusti förra året. Han valde då att gå ett naturtekniskt basår på kommunens egen vuxenutbildning, Vuxnas lärande, i Växjö. Och där kunde han läsa nästan alla kurser på vanligt sätt, i klassrum med lärare.
– Jag är 100 procent säker på att det har gått mycket mycket bättre nu tack vare att det har varit under de formerna att man har kunnat få hjälp direkt och inte har behövt mejla eller chatta med någon på andra sidan nätet, säger Christer.
Färre väljer att läsa i klassrum
Som SVT Nyheter Småland tidigare har berättat har utvecklingen i Växjö gått mot att allt mer av de teoretiska kurserna på gymnasienivå ges på distans. Bara en knapp femtedel av eleverna som läser teoretiska kurser gör det i ett vanligt klassrum. Anledningen är det är få elever som väljer den studieformen och att kurserna därför inte blir av, vilket Skolinspektionen nyligen pekat ut som en brist.
Men om det är så många som inte vill plugga i klassrum, kan du inte förstå då att man inte kan hålla i gång sådana kurser?
– Jo, jag förstår att det handlar om en pengafråga i slutändan. Men jag tror också att det är lätt att som elev tro att man ska klara att läsa exempelvis matte på distans, men att det sedan inte går så bra som om man hade läst med en lärare i klass. För mig har det gått mycket bättre än om jag hade läst på distans, säger Christer Smedberg.