Enligt Dino Viscovi, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap på Linnéuniversitetet, saknar lärarutbildningen en tydlig idé när det gäller pedagogiken kring lärandet om och med den digitala tekniken i undervisningen.
Stefan Lund är vice ordförande i nämnden som utformar lärarutbildningarna på Linnéuniversitetet i Växjö. Han menar att det är omöjligt att att införa ett enskilt ämne i lärarutbildningen som lär ut hur man ska använda digitala hjälpmedel i skolorna.
– Det ryms inte en till kurs på lärarutbildningen, då måste man prioritera bort något annat. Vi tänker istället fortsätta försöka integrera de här frågorna i ämnesstudierna, så vi ser mer på det som en metodfråga, säger Stefan Lund.
Lärarna ska fortbildas
På Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar går drygt 2.500 elever för att utbilda sig till lärare – från förskola upp till gymnasienivå.
Dino Viscovi har framfört kritik, men även lärarstudenter är kritiska. Alexandra Alexandersson pekar på den ojämna kunskapsnivån kring IT-frågor hos lärarna på lärarprogrammet.
Stefan Lund säger att man ska se över lärarnas kunskaper, och fortbilda dem.
– Vi hoppas att det finns en plan för detta i varje ämne nästa år, säger Stefan Lund vice ordförande i nämnden för lärarutbildningen.
– Även källkritik är viktigt att man tar upp i respektive ämne, menar Stefan Lund.