– Det kan finnas en risk med att förlita sig på att lärarutbildarna har tillräckliga kunskaper för att studenterna ska lära sig att använda digital teknik i undervisningssyften, säger studenten Alexandra Alexandersson.
Hon går tredje året på lärarutbildningen på Linnéuniversitetet i Växjö och ska bli lärare i både bild och svenska.
– En del av lärarna är duktiga på IT och en del lärare tycker fortfarande att power point är något nytt – så det behövs uppgraderas lite i det senare fallet, menar Alexandra Alexandersson som också bloggar om hur det är att studera till lärare.
Uppmanas att fortbilda sig
Hon förklarar att det över lag saknas en tydlighet för hur lärarstudenterna ska använda sig av den digitala tekniken i undervisningssyften.
– Vi får ju hela tiden höra att; ”Tänk på att de här verktygen finns och ni kan arbeta på det här sättet.” Men vi förebereds inte rent praktiskt på hur vi faktiskt ska använda de här digitala hjälpmedlen. Vi uppmanas istället att gå fortbildningar i detta när vi är klara med vår lärarutbildning, berättar Alexandra.
Men när lärarstudenterna är färdiga med sin utbildning är det upp till dem själva att gå en kurs i hur man använder digitala hjälpmedel i undervisningen, eller kurser på liknande teman.
SVT Nyheter Småland har tidigare berättat om snarlik kritik mot lärarutbildningarna. Enligt Dino Viscovi, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap på Linnéuniversitetet, saknar lärarutbildningen en tydlig idé när det gäller pedagogiken kring lärandet om och med den digitala tekniken i undervisningen.