– Du måste hela tiden fundera på om det kommer någon idiot som kör förbi, du måste hela tiden vara observant för det går inte att räkna med att trafikanterna uppför sig som de ska. Vi måste få till en beteendeförändring bland trafikanterna, säger Börje Nilsson som är regionchef för Maskinentreprenörerna.
Enligt honom skulle den allra bästa lösningen vara att trafiken leds om i samband med vägarbeten, så att de som jobbar på vägen kan göra det utan att utsättas för trafik.
Ett annat sätt att minska riskerna är att jobba på andra tider. På tider när det inte är så mycket trafik.
– Men då handlar det om kostnader. Har vi råd med det? Har vi råd med pengarna eller råd med olyckor?
Få förändringar
Det öppna brev som Maskinentreprenörerna gjorde tillsammans med Seko för ett år sedan, där de gemensamt ställde krav på fartkameror för att öka säkerheten, har kanske inte förändrat lika mycket som man hoppades på när det skrevs.
– Det rönte ju stor medial uppmärksamhet. Och politikerna tyckte väl att det var en bra lösning. Men det är långt mellan ord och handling för det har inte hänt så mycket. Man kör för fort, man kör mot rött. På de ställen där vi använt oss av fartkameror är det många som blivit av med körkorten. Och det handlar inte om att vi vill att folk ska bli av med körkorten, det handlar om att vi är rädda om våra anställda, säger Börje Nilsson.