Onsdagen den 10 maj är det öppet hus på Thoren Business School i Växjö, och SVT Småland går dit. Efter att två elever guidat oss i lokalerna ber vi att få prata med rektorn Nils Pihlsgård, som utan att tveka tackar ja till att ställa upp på en intervju – trots att vi är tydliga med att vi har frågor om den skarpa kritik som skolan fått av Skolinspektionen.
Vi gör intervjun i skolans alldeles nybyggda labbsal, och går sedan mot utgången. På vägen ber vi att få ställa ytterligare en fråga och inte heller det har Nils Pilhlsgård något emot.
Avbryts av samtal – förbjuds att prata med SVT
Men vi hinner inte ställa någon mer fråga – samtalet med rektorn avbryts av skolans kommunikatör som med skarp röst ber Nils Pihlsgård att komma till hennes telefon.
Vem det är som Nils Pihlsgård pratar med vet vi inte – men vi hör hur han upprepade gånger säger: ”Det är redan för sent, jag har redan pratat med dem.”
Efter någon minut kommer Nils Pihlsgård tillbaka och säger att vi måste hoppa över sista frågan.
– Nu har jag fått order att jag får absolut inte prata med er, säger han.
Se hur mötet med rektorn hastigt avslutas i klippet ovan.
Så gjorde SVT granskningen
- Vi har gått igenom alla tillsynsrapporter som Skolinspektionen har genomfört på Thorengruppens alla skolor, men även tillsynen av de tre olika bolag inom Thorengruppen som äger skolorna.
- För att säkerställa att vi fått med alla rapporter har vi kontrollerat de dokument som ligger i diariet med de årsfiler som skolinspektionen sammanställer, och i det fall där något beslut saknats har vi begärt ut dokumenten hos skolinspektionen.
- Från rapporterna har vi sammanställt i vilka fall skolinspektionen utdömt föreläggande mot vite, föreläggande, anmärkning, avstående från ingripande eller där man konstaterar att inga brister finns.
- Vi har vid genomgången särskilt inriktat oss på förelägganden (med eller utan vite) som rör brister kring själva undervisningen. Oftast handlar det om att eleverna får för få lärarledda undervisningstimmar, men även att skolan inte tar ansvar för ”arbetsplatsförlagt lärande” dvs praktik, eller att eleverna inte får ta del av centralt innehåll i i ämnes- och kursplaner.