Rederiet har själva valt ett varv i Gdynia i Polen för reparationerna av fartyget och Transportstyrelsen har godkänt den bogserplan som rederiet har lämnat in. I planen har man bland annat tittat på stabiliseringsegenskaper för det grundstötta fartyget och bedömt i vilken hastighet bärgningsfartyget kan köra.
– Bogseringen av håller en hastighet på tre knop och fartyget beräknas anlända till Gdynia inom sju dagar, det beror så klart på väder och vind, säger Anders Henriksson, som är tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.
Bogseringen kommer att övervakas av Kustbevakningen tills det lämnar internationellt vatten, därefter väntas den polska kustbevakningen att ta över.
– Man vet aldrig om den kommer släppa ut mer olja. Vi följer händelsen, med miljöskyddsfartyg och flyg, som kan hjälpa till om det behövs, säger Johnny Åberg, kommunikatör på Kustbevakningen.
Fartyget bogseras av samma danska bogserfartyg som tog in Makassar Highway till Oskarshamn från Flatvarp norr om Oskarshamn, där grundstötningen ägde rum den 23 juli.