– E-handeln spelar en roll i den onödiga konsumtionen som ökar. De driver på genom tidsbegränsade erbjudanden och ger konsumenten kort om tid att tänka efter, säger han.
Kina på andraplats hos svenskarna
En femtedel av svenskarna planerar att handla från utländska företag på nätet inför julen, det visar Postnords e-handelsbarometer. Samma undersökning visar också att Kina seglat upp på en andraplats efter Sverige som det land där flest handlar från.
– Det handlar ofta om en väldigt aggressiv marknadsföring och väldigt lite möjlighet till insyn kring bland annat hur stora utsläpp de här företagens produkter orsakar, säger Joacim Rosenlund.
Både företagens och konsumenternas ansvar
Enligt honom har både företagen och konsumenterna ett ansvar för att förändra situationen och han skulle vilja se en återgång till ett mer cirkulärt system där vi lagar och reparerar istället för att köpa och sen slänga.
– Mycket av det som produceras görs det så billigt som möjligt. Tanken är att det ska vara billigare att köpa nytt än att laga det.