Samtliga nystartade skolor inom koncernen Internationella engelska skolan får kritik av Skolinspektionen, kopplat till deras undervisning på engelska.
Nordic International School är en annan skolkoncern som också, enligt hemsidan, har en ”uttalad policy” att ha lärare från både Sverige och andra delar av världen.
Molly Mingert, som nu går på en annan skola, började på Nordic International School Kronoberg i Växjö i sjuan. Då undervisades hon i engelska av en lärare som har det som modersmål – men saknar svensk legitimation.
– Han pratade bara engelska och sa att han inte kunde svenska, berättar Molly.
För undervisning i språk krävs en svensk legitimation för att räknas som behörig. Och för svensk legitimation krävs goda kunskaper i svenska.
Koncernen: ”Ett misstag”
Ändå skriver rektorn på Mollys gamla skola i ett mejl till SVT att de räknar läraren som behörig eftersom han är utbildad lärare i sitt hemland.
Några månader senare ändrar de sig dock och kallar det hela för ett misstag. Watma-koncernens grundskolechef, Katharina Sjögren-Edström, vill inte ställa upp på en bandad intervju men skriver så här i ett mejl:
”Det stämmer att vi under föregående år hade en lärare med utländsk lärarutbildning och med engelska som modersmål som undervisade i engelska. Vi åtgärdade detta så snart det kom till vår kännedom.”
Nordic International School Kronobergs tillstånd att undervisa har aldrig granskats av Skolinspektionen. Men i våras fick koncernens skola i Norrköping kritik just för att utländska lärare utan svensk legitimation undervisade i språk.
Molly: ”Som att ha svenska på en annan skola”
Enligt Molly marknadsförde sig skolan med att de har ett högt studietempo. Hon kände också att det var en förutsättning att vara bra på engelska för att börja där. Det var delvis det som lockade henne dit.
– Engelska på den skolan var precis som att ha svenska på en annan skola för det var den inriktningen de hade där.
I klippet får du följa med Molly till en lektion i engelska på hennes nya skola.