En skolelev sitter vid en dator och knappar, i skolmiljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
När Molly Mingert gick i sjuan undervisades hon av lärare som inte kunde ett ord svenska. Foto: Ida Andersson/SVT

Mollys lärare kunde ingen svenska – trots tydliga regler

Uppdaterad
Publicerad

Nordic International School i Växjö har aldrig kontrollerats av Skolinspektionen. Men SVT Smålands granskning visar att de brutit mot tillståndet att undervisa på engelska.  

Samtliga nystartade skolor inom koncernen Internationella engelska skolan får kritik av Skolinspektionen, kopplat till deras undervisning på engelska.

Nordic International School är en annan skolkoncern som också, enligt hemsidan, har en ”uttalad policy” att ha lärare från både Sverige och andra delar av världen.

SVT granskar engelskspråkiga skolor

Molly Mingert, som nu går på en annan skola, började på Nordic International School Kronoberg i Växjö i sjuan. Då undervisades hon i engelska av en lärare som har det som modersmål – men saknar svensk legitimation.

– Han pratade bara engelska och sa att han inte kunde svenska, berättar Molly.

För undervisning i språk krävs en svensk legitimation för att räknas som behörig. Och för svensk legitimation krävs goda kunskaper i svenska.

Koncernen: ”Ett misstag”

Ändå skriver rektorn på Mollys gamla skola i ett mejl till SVT att de räknar läraren som behörig eftersom han är utbildad lärare i sitt hemland.

Några månader senare ändrar de sig dock och kallar det hela för ett misstag. Watma-koncernens grundskolechef, Katharina Sjögren-Edström, vill inte ställa upp på en bandad intervju men skriver så här i ett mejl:

”Det stämmer att vi under föregående år hade en lärare med utländsk lärarutbildning och med engelska som modersmål som undervisade i engelska. Vi åtgärdade detta så snart det kom till vår kännedom.”

Nordic International School Kronobergs tillstånd att undervisa har aldrig granskats av Skolinspektionen. Men i våras fick koncernens skola i Norrköping kritik just för att utländska lärare utan svensk legitimation undervisade i språk.

Molly: ”Som att ha svenska på en annan skola”

Enligt Molly marknadsförde sig skolan med att de har ett högt studietempo. Hon kände också att det var en förutsättning att vara bra på engelska för att börja där. Det var delvis det som lockade henne dit.

– Engelska på den skolan var precis som att ha svenska på en annan skola för det var den inriktningen de hade där. 

I klippet får du följa med Molly till en lektion i engelska på hennes nya skola.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar engelskspråkiga skolor

Mer i ämnet