Klass 4C pratar om hur el blir till och de flesta av eleverna är aktiva i samtalen kring vindkraftverk och turbiner. Foto: svt

Så jobbar Ronnaskolan med språkutveckling idag

Uppdaterad
Publicerad

Synen på modersmålet och det svenska språket har förändrats i Ronna i Södertälje. Under tidigt 90-tal kände sig matematikläraren tvungen att bara prata syrianska. I dag jobbar man aktivt med svenskan på varje lektion.

Ett klassrum i Ronna 1991. I ett nästan 30 år gammalt SVT-reportage talas endast syrianska/västassyriska på klass 4A:s mattelektion. Läraren säger att eleverna inte hänger med annars.

Ronnaskolan 2019. SVT besöker skolan på nytt. Eleverna i 4C uppmuntras genom olika metoder att tala mycket svenska. Varje lärare sätter upp mål i både sitt ämne och i svenska.

den segregerade skolan

Över 80 procent klarar svenskan

Ronnaskolan är fortfarande segregerad idag. Hela 94 procent av eleverna har utländsk bakgrund, enligt SVT:s färska sammanställning.

– Men i dag är det 80-85 procent av eleverna som går ut skolan som klarar svenskan, säger Ronnaskolans rektor Henrik Ljungqvist. Och då har vi elever som går ut som bara har ett eller två år i Sverige.

Sedan några år tillbaka använder man sig på Ronnaskolan av ett så kallat språk- och kunskapsutvecklande arbete som bland annat innebär att det svenska språket alltid står i fokus. Oavsett ämne. Se mer i videon ovan.

Modersmålet ger draghjälp åt svenska språket

Samtidigt får eleverna använda sig av sitt modersmål vid kognitivt utmanande diskussioner.

– Vi använder modersmålet parallellt med svenska språket, säger Ronnaskolans rektor Henrik Ljungqvist.

Är det inte risk att eleverna då missar att lära sig vissa termer på svenska?

– Nej, vi undervisar ju ändå bara på svenska, säger Henrik Ljungqvist. Och all forskning idag pekar helt entydigt på att ju starkare modersmål du har desto starkare svenska bygger du upp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

den segregerade skolan

Mer i ämnet