När Järna friskola grundades för 20 år fastslogs antagningsreglerna. Det är: 1. Syskonförtur och 2. Kötid som gäller.
Charlotte Dackebro tror att den låga andelen elever med utländsk bakgrund och höga andelen högutbildade föräldrar främst beror på antagningssystemet.
– Och vi kan ju inte frångå kösystemet när vi tar emot elever, säger hon.
”Man kan bli osäker inför det okända”
Men hon skulle gärna se att det var fler elever med rötter i andra länder på skolan.
Hon beskriver att skolan på olika sätt försöker kompensera så att eleverna ändå får träffa människor med olika bakgrunder. Bland annat genom studiebesök och praktikperioder.
Intentionen: Att jobba vidare med frågan
Det talas om att segregation kan påverka sammanhållningen i samhället – upplever du att ni tar ert ansvar för den sammanhållningen?
– Jag vill gärna se det som det, men det är klart i och med att vi inte tar emot nyanlända så är ju det något som vi kan jobba vidare med, säger Järna friskolas rektor.
Hon tillägger:
– Nu har vi ändå en mix av elever från olika bakgrunder utifrån livsåskådning och med funktionsvariationer så jag tror vi har en stor tolerans för att människor är olika, säger Charlotte Dackebro.