ARN: Bank ska ersätta kund efter bank-id-bedrägeri

Publicerad

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har beslutat att en kvinna i Flen som blev lurad att släppa in bedragare i sin internetbank ska få tillbaka en större summa från banken.

Kvinnan blev uppringd av en person som utgav sig för att vara från en banks bedrägeribevakning. Bedragaren lurade henne att installera en skärmdelningsapp och ange sina bank-id-koder, vilket ledde till att 26 000 kronor togs ut från hennes konto.

Efteråt motsatte sig kvinnans bank att ersätta henne eftersom överföringarna signerats med hennes eget bank-id.

ARN konstaterar nu i sitt beslut att kvinnan agerat grovt oaktsamt, men inte särskilt klandervärt. Det begränsar kundens ansvar till 12 000 kronor, menar nämnden och hänvisar till lag och tidigare avgöranden. Banken rekommenderas därför att ersätta kvinnan med 14 000 kronor.

Kvinna framför svart bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bankbedrägerier blir allt vanligare. Men när har du egentligen rätt att få pengar tillbaka? Och hur mycket kan du behöva stå för själv? Foto: Emilia Berggren Sörlin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.