På söndagen meddelade regeringen med stöd av SD att den så kallade reduktionsplikten ska sänkas vid årsskiftet. Enligt partierna skulle detta innebära att dieselpriset för konsumenterna skulle sänkas med 5,50 kronor.
Mattias Bergman är vd för bilhandlarnas branschorganisation Mobility Sweden. Han är kritiskt till förslaget som han menar kommer att försena den omställning som bilflottan är inne i. Med billigare diesel kommer fler bilister fortsätta att köra dieselbil i stället för att byta till elbil.
– Det blir en fattigdomsfälla att fortsätta att köra på diesel. El kommer alltid att vara billigare, säger han.
I stället för sänkt reduktionsplikt efterfrågar han reformer som kan göra att fler, både företag och privatpersoner, har råd att köpa en elbil.
Ökat intresse för begagnade dieselbilar
Johan Duvner är i bilhandlare i Eskilstuna. Han berättar att försäljningen av elbilar har sjunkit drastiskt sedan miljöbilspremien försvann i oktober. Med ett lägre dieselpris räknar han med att dieselbilarnas attraktivitet kommer att stärkas och att det kommer att märkas på inte minst begagnatmarknaden.
– Det kommer att bli betydligt lättare att sälja en begagnad bil som har diesel som kraftkälla, säger Duvner.