Preem tror inte på att det blir några jättesänkningar av dieselpriserna. Foto: Fredrik Persson/TT

Preem om sänkt reduktionsplikt: Inte mycket billigare diesel

Uppdaterad
Publicerad

Drivmedelsbolagen tror inte på Tidöpartiernas beräkningar av hur mycket billigare dieseln blir med sänkt reduktionsplikt.

För bilister med bensinbil väntas skillnaden bli marginell, om ens någon.

Regeringens besked att kraftigt sänka reduktionsplikten till sex procent för både bensin och diesel vid årsskiftet tas emot med skepsis av drivmedelsbranschen. Att det skulle leda till 5:50 kronor billigare dieselpris verkar ingen tro.

– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

En orsak är att det kan bli brist på den diesel som används i Sverige, vilket skulle dra upp priset.

Risk för högre pris

Många raffinaderier har styrt om sin produktion och gått över till att producera förnybart drivmedel. Det har gjorts på bekostnad av att tillverka den arktiska diesel som behövs på våra breddgrader.

-Vi ser med oro på vad som kommer att hända med priset på fossil diesel, säger Johan Söderberg, ansvarig för drivmedel och elektrifiering på Circle K till TT.

-Det finns en stor risk att priset kommer att gå upp.

Flest bensinbilar

Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att minska utsläppen från transporter. Biobränsle är dyrare och höjer därmed literpriserna. I dag ligger reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Även om det totalt sett säljs mest diesel i Sverige, så körs de flesta personbilarna på bensin. 2,5 miljoner personbilar är bensindrivna och 1,7 miljoner är dieslar.

Går till Korpen

Klart är dock att utsläppen av koldioxid från transporter kommer att öka kraftigt när reduktionsplikten sänks, om inte andra åtgärder införs i stället. Några sådana har dock inte presenterats.

-Vi kommer att gå från att spela i Champions League till att spela i Korpen i Sverige vad gäller förnybarhet i drivmedel. Branschen har jobbat hårt i många år för att ta oss hit. Det är klart att man behöver korrigera i tuffa tider, men de har tagit pendeln väldigt hårt åt andra hållet, säger Johan Söderberg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur funkar egentligen reduktionsplikten och varför har den blivit ett sådant dilemma för regeringen? SVT:s reporter förklarar. Foto: Clara Zahui

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.