På söndagen stod det klart att regeringen och SD enats om att minska reduktionsplikten vid årsskiftet till 6 procent. Det innebär att priset på diesel och bensin blir billigare, men det gör också att Sveriges chanser att nå EU:s klimatmål till 2030 hotas då utsläppen från inrikes transporter riskerar att öka.
Socialdemokraternas Mikael Damberg reagerar starkt på beslutet och hur det har presenterats.
– Det finns ju ingen forskare eller myndighet som tror att det regeringen har presenterat räcker för att nå klimatmålen och det kan innebära att Sverige får betala väldigt dyrt för utsläppsrätter. Då är det viktigt att kostnaderna för regeringens politik redovisas så man kan värdera ifall det är effektivt att uppnå klimatmålen.
MP: Överger klimatmålen
Märta Stenevi (MP) drar slutsatsen att Tidöpartierna överger klimatmålen och skriver i sociala medier att ”sänkningen kommer framför allt att gynna höginkomsttagare i storstäder – barnfamiljer och pensionärer som har det tuffast hjälps inte alls av detta.”
Branschorganisationen Transportföretagen har tillsammans med regeringen räknat ut vilka nivåer som krävs för att Sverige ska klara EU:s klimatkrav. De kom fram till att regeringen kunde ha återgått till de nivåer som gällde när reduktionsplikten infördes, enligt vd:n Marcus Dahlsten som anser att regeringen har gått för långt.
– Det är anmärkningsvärt att regeringen inte signalerar hur utvecklingen ska se ut efter mandatperioden. I en så viktig fråga som den gröna omställningen behöver transportsektorn tydliga och långsiktiga spelregler, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
Krav från branschen
Enligt Dahlsten kräver nu Transportföretagen att regeringen presenterar inköpsstöd för eldrivna transportfordon samt att övergången till biodrivna fordon måste skyndas på.
– Utöver detta måste elproduktionen öka och elnäten stärkas och byggas ut.