167 000 personer sökte ersättning för sena eller inställda tåg mellan januari och juli i år.
– Vi är inte nöjda, för det visar ju hur hårt våra resenärer drabbas, som behöver en pålitlig trafik när de pendlar till jobb och studier, säger Katarina Myrberg, pressansvarig vid Mälardalstrafik.
Totalt betalade man ut 16,8 miljoner kronor i ersättningar under perioden. Runt 90 procent av de som söker ersättning beviljas det, berättar Katarina Myrberg.
– Siffrorna för förseningsersättning gäller alla våra linjer, från Gävle i norr till Linköping i söder. Inte bara Sörmland.
Så kan hösten och vintern bli
Katarina Myrberg påpekar att järnvägen fortfarande har många fel, men säger att man på Mälardalstrafik arbetar för att förbättra situationen med förseningar.
– Vi påverkar det vi kan påverka, med personal, bra underhåll av fordonen, och att vi gör förberedelser i vår depå. Det handlar om allt från att vi har fler fordonstekniker i depån till att vi har större kapacitet att svarva hjul som blir slitna under vintern, vi har ett stort reservdelslager också, säger hon.
Vad beror förseningarna på? Och hur drabbas resenärerna? Hör mer i klippet ovan.