Region Sörmland vill se tåglängder på upp emot 320 meter och på sikt upp emot 400 meter när Ostlänken är färdigbyggd. Foto: TT

Regionen vill se längre regionaltåg och plattformar på Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

De framtida regionaltåg som ska trafikera Ostlänken på sträckan Södertälje–Trosa är för korta. Det anser Region Sörmland.

– Man har inte anpassat plattformarna, säger Kenneth Hagström, regional utvecklingsdirektör.

84 regionaltåg som kör i 250 kilometer i timmen är planen när Ostlänken är färdigbyggd 2035. Men tågen med sina 125 meter i medellängd och 250 meter i maxlängd är för korta, anser Region Sörmland. I stället vill man se tåglängder på upp emot 320 meter och på sikt upp emot 400 meter.

”Snåla alternativ”

Kenneth Hagström, regional utvecklingsdirektör, menar att det kommer att krävas fler sittplatser och därmed längre tåg i framtiden. Han ser hellre halvtimmestrafik med längre tåg i stället för tätare intervaller med kortare tåg.

– Vi tittar på hur pendlingstrafiken kommer att fungera i framtiden och hur långa tågen bör vara. Då har man inte anpassat plattformarna, säger han och menar att Trafikverket underskattar behovet av längre tåg genom att projektera för korta plattformar.

I den järnvägsplan för Ostlänken, delen Långsjön-Sillekrog i Trosa kommun som har tagits fram av Trafikverket, är plattformen i Vagnhärad beräknad att bli cirka 250 meter lång.

– Man ska inte bygga bort de lösningar som finns med snåla alternativ. Trafikverket säger att man kan bygga ut senare, men vi tycker att man ska göra rätt från början, säger Kenneth Hagström.

Diskuterar lösningar

Enligt Fredrik Brokvist, som är senior utredningsledare på Trafikverket i region Öst, har myndigheten fått flera signaler på senare tid om att regionaltågen, och därmed plattformarna, behöver förlängas med 100 meter.

– Vi tittar på om vi skulle behöva förbereda för det, om man kan göra det nu eller om det blir ett beslut om att inte göra det alls. Det sista ordet är inte sagt än. Vi behöver bland annat se om Stockholms central klarar av längre tåg, säger han.

Trafikverkets järnvägsplan är ute på samråd och Region Sörmlands yttrande behandlas på regionstyrelsens möte på tisdag.

Så ska Ostlänken trafikeras

  • Ostlänken är en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping som planeras bli klar 2035.
  • Efter utbyggnaden kommer 134 persontåg att trafikera Ostlänken varje dygn år 2040. Av dessa är 50 höghastighetståg och 84 regionaltåg i 250 km/h.
  • 10 höghastighetståg är 400 meter långa och 40 höghastighetståg är 200 meter långa.
  • De 84 regionaltågen är 125 meter långa i medellängd och 250 meter långa i maxlängd.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.